verwerking dood ouder die lichaam ter beschikking stelt van de wetenschap

• Cyril

Mijn vader staat op het punt “op te gaan” voor open hart chirurgie.

Natuurlijk ga ik ervan uit dat alles goed zal gaan. Maar het blijft een risicovolle operatie.

We zijn dan ook in gesprek geraakt en hij heeft aangegeven dat hij zijn lichaam ter beschikking wil stellen van de wetenschap.

Wat dus betekent dat er geen begrafenis/ crematie zal zijn en dat de normale kaders van rouw e.d. wegvallen. Kaders die volgens mij helpen bij rouwverwerking.

Er kan natuurlijk een alternatieve ceremonie bedacht worden maar dat neemt niet weg dat er nergens een plek is voor privé gedenking (m.u.v. het monument in Groningen wat hiervoor is onthult).

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft bij rouwverwerking van het verlies van een dierbare die zich ter beschikking stelt voor de wetenschap (dus zonder lichaam en dus zonder begrafenis/ crematie).

Lukt rouwverwering? Wat wordt er gemist?

• Sander

Hoi Cyril,

Laten we als eerste maar duimen dat je vader er gewoon doorkomt.

- Je lichaam ter beschikking stellen kan alleen als je je van te voren hebt aangemeld bij een academisch ziekenhuis. Je moet een handgescheven verklaring maken die op de faculteit bewaard wordt. Een kopie gaat naar de persoon in kwestie en diens huisarts. * Faculteit der Geneeskunde Amsterdam - UVA * Faculteit der Geneeskunde Amsterdam - VU * Faculteit der Geneeskunde Groningen * Faculteit der Geneeskunde Leiden * Faculteit der Geneeskunde Maastricht * Faculteit der Geneeskunde Nijmegen * Faculteit der Geneeskunde Rotterdam , http://www.erasmusmc.nl/content/patienten/PDF_folders_Daniel/Algemeen/6080888-09_06iBegrafeniscrematieofschenkenaandewetenschap.pdf * Faculteit der Geneeskunde Utrecht

-Het academisch ziekenhuis kan de overledene weigeren. Dat kan als het lichaam verminkt is, als er sprake is van een besmettelijke ziekte, als er obductie gedaan wordt of organen worden gedoneerd. Ook kan het academisch ziekenhuis weigeren als ze voldoende lichamen te beschikking hebben.

Je moet dus altijd zorgen dat je geld of een verzekering hebt om de uitvaart toch te laten plaatsvinden.

Het academisch ziekenhuis zal ook info hebben over mogelijkheden en moeilijkheden die nabestaanden ondervinden in hun verwerking.

Op 21 november heeft Tara eenzelfde soort vraag gesteld op dit prikbord http://www.prikpagina.nl/read.php?f=862&i=694&t=694&v=f

geen antwoord op je vraag maar ik hoop dat ik je wel wat info heb kunnen geven waar je wat aan hebt.

Sterkte

Sander

• Iris

Hoi Cyril,

Inderdaad eerst maar duimen dat je vader de operatie goed doorstaat. Maar het is wel spannend zoiets.

Overmorgen is het een jaar geleden dat mijn moeder is overleden. Zij heeft haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld. Op dit moment ben ik heel erg bezig met haar en alles wat er toen mee samen hing. Ik zal proberen antwoord te geven op jouw vragen. In ieder geval hoe ik het ervaren heb.

Mijn moeder had de wens om haar lichaam ter beschikking te stellen mede doordat ze de ziekte MS had, maar ook omdat mijn opa en oma dit ook zo hebben gewild en mijn vader ook deze wens heeft. Dus het aanmelden en dat soort dingen waren allemaal geregeld.

Op het moment dat ze overleed heb je 24 uur de tijd om afscheid te nemen. Binnen deze 24 uur wordt het lichaam opgehaald. Dit is natuurlijk heel kort.

Omdat ik behoefte had aan een afscheidsdienst en omdat mijn vader niet daarna nog een dienst wilde houden hebben we binnen die 24 uur ook nog een afscheidsdienst gehouden. Waar mijn moeder dus nog bij was, dus dat was nog wel heel fijn dat het zo geregeld kon worden. Dit is een hoop gebel en geregel om met al die mensen in contact te komen die nog afscheid van haar wilden nemen. Het heeft ons een heleboel gescheeld om van te voren een draaiboek te hebben. Er lag al een verhaal op de plank, een adressenlijst van de mensen waarmee contact opgenomen moest worden, vanwege een eerdere periode waarin we dachten dat we afscheid van haar moesten nemen.

Maar ondanks alles was/is het wel allemaal een beetje onwerkelijk. Binnen 3 dagen was ze overleden, was er een dienst geweest en moest haar kamer in het verpleeghuis leeggehaald worden. En dan is het klaar. Behalve emotioneel dan. Er is niets meer en er komt ook niets meer. Het gaf mij een beetje het gevoel alsof ze nooit bestaan had. Of ze zo van de aardbodem verdwenen was. Dit vind ik nog steeds wel een heel moeilijk punt. Dit komt ook omdat er binnen de familie eigenlijk niet meer over haar wordt gesproken.

Er is dan ook geen plekje waar je heen kunt gaan. Dat is wel iets wat ik mis. Ik weet niet of ik er heel vaak geweest zou zijn maar er zijn toch wel momenten geweest dat ik graag gewild had dat er een plekje zou zijn. Zoals de eerste keer de dag dat ze jarig zou zijn geweest, of moederdag etc.

Ik heb voor mezelf iets van haar wat me heel dierbaar is en daarmee gedenk is haar op speciale dagen en wanneer ik het zelf even heel moeilijk heb omdat ik haar mis.

Of rouwverwerking lukt? Volgens mij gaat dat net als bij een ander met de nodige ups en downs. Er zijn momenten dat ik het even heel erg moeilijk heb, maar ik probeer wel zo goed mogelijk mijn leven door te leven.

Voor mezelf heb ik gesteld dat het haar omhulsel is wat nu bij de wetenschap ligt, haar ziel is op het moment dat ze overleed uit haar lichaam gegaan. Bovendien heeft ze een plek in mijn hoofd en in mijn hart en dat is voor mij het belangrijkste waar het om draait. Het blijft een feit dat ik haar mis, hoe dan ook.

Ik kan wel aanraden om met de familie rond te tafel te gaan zitten en erover te praten hoe een ieder dit voor zichzelf ingevuld zou willen zien. En dat jullie dan op zo een manier afscheid nemen dat ieder van jullie (al dan niet met zijn lichaam er nog bij) hier met een goed gevoel op terug kunnen kijken. Nogmaal ons heeft het heel veel gescheeld dat wij al een soort van draaiboek hadden liggen. Juist omdat er zo weinig tijd is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het verhaal een beetje duidelijk is. Vooral omdat ik zelf nu ook best moeilijk zit, maar ik wilde hier toch op ingaan. Ik zal best nog het een en ander vergeten zijn, maar als je nog vragen hebt stel ze maar gerust.

Sterkte en groetjes,

Iris

• Wim

Beste Cyrill,

Omdat er ook in mijn werk mensen zijn die zich de vragen stelllen als jij, heb ik contact gehad met de pastorale dienst van het UMC st. Radboud in Nijmegen.

De praktijk aldaar : Aan de ter beschikkingstelling kan na het overlijden een afscheidsperiode voorafgaan van maximaal 24 uur. Verder zal alles in anonimiteit plaatsvinden, ook de crematie van stoffelijke resten, soms na twee jaar. Als nabestaanden krijg je nergens geen bericht meer van. Dit verhaal kan heel koud en zakelijk overkomen, maar zo zal het ook gaan. Ik denk dat een herdenkingsdienst zijn heel eigen vorm en inhoud moet krijgen om een steun te zijn bij de verwerking. Zelf ben ik hier ook mee bezig vanuit mijn beroep: rouwen zonder plek… Uiteraard hoop ik, net als sander, dat he vader er goed doorkomt, maar praat veel met elkaar over deze dingen. Sterkte, Wim.

• Janet

Beste Cyril, mijn vader is op 31 maart overleden, na een ziektebed van twee maanden aan een hersentumor. Compleet verrast en overdonderd waren wij hierdoor. Hij wilde ook zijn “hoofd”ter beschikking stellen aan de wetenschap. Dat was zijn wens…alleen ik moet eerlijk zeggen ze hebben het keurig gedaan, en we konden een prachtige crematie voor hem geven en toch nog afscheid nemen van hem. Het was allemaal via zijn achterhoofd gedaan, en hij miste ook nog een been door de suiker die toesloeg tijdens zijn ziektebed, en ook dit hadden ze "keurigöpgelost…het blijft een wrang idee dat iemand zo in mijn geliefde vader heeft gesneden en ik wil er niet eens over na denken wat er allemaal is gebeurt, nadat wij hem achterlieten in het ziekenhuis. Dat vind ik een afschuwelijk idee, maar het was zijn wens. Ik mis dus vooral, het tijdens zin crematie en he toverlijden niet naar hem toe kunnen gaan wanneer ik dat wilde en voelde me hopeloos verloren, Sowieso ben ik terug gekomen op cremeren..althans zoals het is gegaan bij hem .waar moet ik heen met mijn verdriet…mijn moeder heeft totaal onverwachts zijn as laten verstrooien op zee, en ik vond ook dit afschuwelijk, geen plek meer om naar toe te gaan…ik rouw….nog elke dag

groetjes janet en veel strerkte de komende tijd

• ineke

hallo cyril

ook mijn vader is drie jaar geleden voor de wetenschap gegaan

mijn ouders wilde helemaal niets

geen rouwdienst geen kaarten echt niets

ik heb het daar verschrikkelijk moeilijk mee gehad en heb dat met periodes nog

wat mij en mijn broer een beetje rust heeft gegeven is dat wij een boom hebben laten planten in het kon. wilhelmina bos voor mensen die overleden zijn aan kanker

ik had zo het gevoel alsof mijn vader niet bestaan had

en nu die boom daar staat en zijn naam op een glaspaneel geeft dat toch een beetje rust

groet en sterkte ineke

• Karin

Dag Cyril,

Ook ik hoop dat je vader er goed door komt, maar je vraag verdwijnt daar niet door, want als je vader dit nu wil, wil hij dat waarschijnlijk later ook.

Mijn moeder is tien jaar geleden naar de wetenschap gegaan. Zij was lang ziek geweest, oorzaak onbekend. Ik vond haar beslissing een mooie beslissing. Naar de wetenschap gaan is niet alleen ‘geen uitvaart’, het schept een mogelijkheid dat anderen geholpen worden, waardoor het lijden niet zinloos geweest is.

Omdat ik dit zo zag heeft het geen enkel probleem gegeven bij mijn rouwverwerking. Maar niet iedereen in mijn familie heeft dit zo ervaren.

Ik denk daarom dat het referentiekader waarin jij het plaatst, er bepalend voor is of dit wel of niet een probleem zou geven.

Karin

• Margreet

Mijn beide ouders hebben hun lichaam ter beschikking gesteld van de wetenschap, toen zij zijn overleden.

bij beiden vond ik het erg moeilijk om dit soort afscheid, eigenlijk géén dus, te accepteren.

vooral dat er zo abrupt niets meer is, moest ik erg aan wennen.

ik las een gedicht van Arthur Japin, dat mij wel wat troostte; misschien hebben jullie er ook wat aan;

De dood brengt iemand soms nader dan het leven,

Je draagt wat je lief is voortaan bij je.

Nooit meer schiet je tekort,

niets valt er nog te verliezen,

Niemand komt er nog tussen.

Zo stelt de dood dat wat hij ons afneemt,

ook voor altijd veilig

• Ria

Beste Cyril

Vreemd dat je deze vraag nu al stelt, je Vader is er nog.

Mijn dochter heeft meerdere grote hartoperatie,s ondergaan, ik heb het tot nu toe altijd positief

bekeken, wacht eerst de operatie af zou ik zeggen.

Mijn lieve man is 14 oktober overleden, ik schrik een beetje van je vraag.

Gr. Ria.