Vorige week is, na een week waken, mijn schoonmoeder overleden. Ze heeft haar lichaam ter beschikking aan de wetenschap gesteld. Dat maakt voor ons het rouwproces extra lastig! Ik krijg niet uit mijn hoofd wat ze allemaal met haar lichaam aan het doen zijn.
Overmorgen is er een afscheidsmis. Ik wil graag mijn zoontje van 6 jaar meenemen. Maar hoe leg ik uit waarom er geen kist is? Het begrip “dood” alleen is al zo moeilijk. Mijn zoontje lijkt ondertussen niet echt verdrietig, is vooral erg bezig met sinterklaasperikelen. Een normale reactie of een binnenvettertje? Dan moet ik er ook nog wel bij vertellen dat oma na haar eerste hersenbloeding, een jaar geleden, niet echt een “oma-oma” meer was, fysiek niet best en erg verdrietig. Dat heeft ongetwijfeld invloed op het rouwproces van de kleine.
Ik denk dat het goed is dat hij wel meegaat naar de kerk, voor zijn eigen verwerking. Hij geeft ook aan dat hij “best” meewil, als hij dan een kaarsje aan mag steken.
Wat zal ik allemaal wel/niet vertellen over dat lichaam ter beschikking stellen? Hoeveel kan een kind van 6 hebben? Hoe kom ik er achter of hij verdriet heeft als hij dat zelf niet aangeeft?
Groet, Tara