Hoi lieve Anke,
Die vraag van waarom heb ik mezelf al zo vaak gesteld.
Hans* jochie, waarom vechtte je niet door? Dacht je dan helemaal niet aan ons? Je zusje, je broers en aan mij, je moeder?
Ik geloof niet dat ze doordenken aan anderen, wij weten echt niet wat er in ze omgaat en waarom ze zo'n besluit nemen.
Ik denk ook dat ze niet overzien wat voor verdriet de mensen hebben die achterblijven. Het is ook zo dat ik hem de ene keer begrijp, de andere keer denk ik, wat heb je ons aangedaan maar dan heb ik ook meteen weer spijt want ik weet wat hij heeft meegemaakt.
Als ik hem tegen had kunnen houden had ik het gedaan maar ik wist niet wat er in hem omging, hij liet niets merken, hij zou nog komen eten.
Dat is juist de pest, ze laten niets merken, ze zijn vrolijk en doen net of er niets aan de hand is. Later, maar dat is dan weer later, zag ik in zijn ogen iets, het was verdriet maar hij liet nooit iets merken, hij lachte meestal maar zijn ogen lachten niet mee.Dom van mij, ik had het kunnen weten en dus kunnen tegen houden maar ik heb het niet gedaan ik was er niet voor hem en toen het tot me doordrong dat zijn ogen nooit lachten was het al te laat.
Natuurlijk mag je ze tegen houden, soms lukt dat maar een groot deel doet het dan alsnog. Het kan dan een verkeerde beslissing zijn maar als je zo verschrikkelijk veel hebt meegemaakt en zo verschrikkelijk veel pijn en verdriet hebt en zo gevochten hebt om door te gaan,,,,,,,,,geloof ik niet dat er in veel gevallen lang en diep wordt nagedacht.
In het geval van mijn zoon denk ik wel, ik geloof dat hij echt veel heeft nagedacht hierover, ik kreeg nog een mailtje van hem een jaar na zijn dood. een email uit de hemel of uit de hel noemde ik die. Hij vroeg er begrip voor zijn vrouw, dat ze geen slecht mens was,,,,,,,,,,,,,na een jaar notabene.
Ik zal heel eerlijk vertellen dat ik ook een paar keer op het punt heb gestaan om er tussen uit te gaan. Ik was in twee en half jaar mijn moeder, zoon en twee kleinkinderen kwijt. Alles moest ik alleen verwerken, hulp had ik niet, ik kon er met niemand over praten. Mijn man al jaren dood en in die tijd nog 9 mensen verloren waaronder mijn schoonmoeder.Mijn familie zei en zegt nog, maak je niet druk, hij heeft het zelf gewild.Het was een grote egoist,,,,,,,,,,,,,,,,hij dacht alleen maar aan zichzelf,,,,,,,,,,,
Ik ben er nog, niet omdat ik het een verkeerde beslissing vond maar omdat ik nog kinderen heb om voor te leven en veel mensen die het doen hebben niets meer, waaronder mijn zoon, waar ik ontzettend trots op ben. Maar,,,missen, zo verschrikkelijk missen doe ik hem nog steeds en ook zijn kind, mijn kleindochter.
www.hans.dievergeetikniet.nl
Ik geloof dat het een warrig verhaal is geworden en ik hoop dat je er een klein beetje wijs uit kunt worden Anke.
Lieve groetjes van Bep