het heeft ook mij veranderd

• angela

hallo allemaal.

ik heb al een tijdje niet gereageerd maar wel zo nu en dan mee gelezen.mijn pa is anderhalf jaar terug aan een aneurisma overleden.ik mis hem nog steeds.het gemis is alleen anders geworden.het heeft zich in mij geworteld en uit zich nu in mijn vlagen van boosheid en verdriet.ik ben anders geworden.ik heb minder tot vaak zelfs geen geduld.heb heel veel moeite om geduld voor een ander op te brengen en kan soms zo in woede uitbarsten dat ik het liefst na die uitval in een hoekje wil gaan huilen.maar dit weet ik en ik werk er dan ook aan om het af te leren ook al is dat moeilijk.ik heb me op mijn werk gestord.voor mij een manier om mijn verdriet een plaatsje te geven en eigenlijk niet een gestoord mens te worden.ja ik denk dat ik wel op die weg zat om niet meer normaal te functioneren.maar het verdriet en gemis heeft nog steeds geen plaatsje gekregen zoals ik dat hier wel eens lees.ik kijk nog steeds elke dag op de condoleanceregister bijvoorbeeld.vaak heb ik me afgevraagd waarom doe ik dat en waarom is het onderhand een automatisme geworden?nu weet ik het.ik zoek lotgenoten.ik lees hen verhaal,voel me verbonden met het verdriet en mischien is het voor mij een manier om rust te vinden in mijzelf met het feit dat mijn pa nooit meer terug zal komen.ik praat niet meer met andere erover omdat,en dit zullen veel herkennen,het is al weer een tijdje geleden en soms heb ik zelfs het idee dat mensen er aan gewend zijn.en dus is mijn manier van verwerken het lezen van de condoleance en dit pb geworde4n.of het meezingen in de auto als ik alleen rij met toepasselijke liedjes waar ik mijn tranen die verborgen zitten lekker de vrije loop kan laten.en al heeft het geen pplekje gekregen,het is voor mij een manier om mijn pa die me zo lief was en waar ik me altijd zo beschermd bij voelde al was ik 37 en heb ik 3 kinderen en een supervent,op een goede manier te kunnen herdenken.terug kijkend op die mooie dingen die we hebben beleefd.terugkijkend op zijn warme en lieve lach en zijn ongelooflijk groot hart voor al zijn vrienden.

ik weet niet wie dit leest en of er iemand wel wat aan heeft maar ik wil zo af en toe als ik hier ben even laten weten hoe het gaat.net als nu.en dan huil ik even en kan ik er weer tegen aan.

veel liefs van mij voor iedereen hier die me zo vaak in het begin lieve woordjes heeft toegewenst.

• anke

lieve Angela.

Veel mensen zullen in je schrijven veel herkennen.

De boosheid , de ongeduld , het je anders voelen.

Het is precies zoals ik het ook heb ervaren.

Ook na ruim twee jaar en net drie jaar , kunnen die emoties nog wel eens flink opspelen.

Na het eerste jaar is het een stuk minder heftig ,althans zo ervaar ik het.

Dank je voor de eyeopener.

Anke

• Bronty

Ik kom hier af en toe en lees hier en daar wat. Ik ben nu 4 jaar verder. Mijn moeder is 2005 overleden aan longkanker. De gebeurtenissen sinds haar ziekbed tot vorig jaar ga ik hier niet beschrijven. Maar het heeft mij veranderd. Tot het diepste van mijn kern. Van het sociale persoontje, actief in het vrijwilligersleven, 40 urige werkweek ben ik een grijze internetmuis geworden dat mensen mijd en nooit meer onbezonnen gelachen heeft. Ik kan niets meer voelen. Geen pijn geen verdriet geen geluk geen plezier. Het glijd allemaal langs me af. Ik functioneer wel. Ik heb geen doodwens. Noch dat ik constant negatief denk. Ik leef en laat me leven.

Ik doe en laat doen. Maar dat persoontje dat ik ooit was is er niet meer. Met name mijn partner heeft hier moeite mee. Hij is al niet zo een prater maar nu kan hij er al helemaal niks meer mee. De glans van het leven is er af. Het vertrouwen is weg. Angela. Het is moeilijk maar je kunt voelen. Al is dat de vlagen nog voelbaar zijn. Want alleen zo kun je helen en de dingen een plek geven. Waak voor verdoving want dan kom je in de autopiloot terecht.

Huil als je huilen kan maar lach ook bij de mooie dingen. Want als je kern te zeer veranderd dan wordt het nooit meer beter.

Bronty