sterrenregens november

• anke

De meteorenzwerm Leoniden is tussen 13 en 17 november straalsgewijs waar te nemen vanuit het sterrenbeeld Leeuw (Leo), waarnaar deze meteoorstroom genoemd is.

De Leoniden komen van de komeet Tempel-Tuttle. Men meent dat rond de genoemde data de aarde door een baan van vele deeltjes heen reist die door deze komeet zijn uitgestoten als hij dicht bij de zon staat.

De Leoniden kunnen zeer veel spectaculaire vallende sterren vertonen. Er schijnt een cyclus van 33 jaar te bestaan, die overeenkomt met de baan van 33 jaar die de komeet om de zon beschrijft. In piekjaren kunnen duizenden meteoren per uur worden waargenomen. Topjaren waren 1698, 1799, 1833, 1866, 1966 en 2001.

Om even te ontsnappen aan de dagelijkse dingen.

x anke

• Gré

hallo Anke,

lijkt mij errug mooi en indrukwekkend.

en wat mij best een beetje trots maakt, ik ben ook een leeuw.

bedankt voor het plaatsen.

liefs

Gré

ps en maar hopen dat het heldere nachten zijn.

• anke

Ik hoop op een mooie heldere nacht,

heerlijk dat hemelrijk , de sterrenregen in 2001 was zeer spectaculair.

Eigenlijk mogen ze van mij de nacht der nachten wel vaker laten terugkomen.

Dan is het heerlijk donker.

Het is zeker de moeite waard een poging te wagen.

x anke

• marry M

En Mich en ik vannacht maar zoeken naar de sterrenregens… zie ik nu dat het tussen 13 en 17 november is… maar nieuwe poging wagen dan. :-)

enneh……. berichtje naar je onderweg… voor een hapje in een “sterrenrestaurant” (of gewoon maar naar de mexicaan..???)

• anke

HHHHHHHHHHHeeee

Marry.

Ben nog op zoek naar de tijden waarop het hoogtepunt zich aandient.

Kon t nog niet vinden.

doe maar ……………………………………….gewoon, dan doe je al gek genoeg.

( en ik ook (-:)

x anke

• anke

Dit jaar doorkruist de aarde twee keer de stofstaart en doen dus zich twee sterrenregens voor. De eerste in Europa is op 19 november tussen 04.30 en 05.30 uur. De tweede vindt ongeveer 4,5 uur later plaats, maar dan is het al dag en is de regen niet waar te nemen, in tegenstelling tot Amerika waar het dan nog nacht is.

In de nacht van 18 op 19 november verschijnen de eerste Leoniden rond elf uur. In de uren daarna neemt het aantal geleidelijk aan toe, tot tijdens het maximum misschien wel 20 of meer meteoren per minuut oplichten. “Een spectaculair verschijnsel. Overal aan het hemelgewelf zijn talloze lichtzwakke meteoren te zien of juist zeer heldere exemplaren die met een felle lichtflits geluidsloos ontploffen en een nalichtend spoor achterlaten, dat minuten lang zichtbaar blijft”, aldus Urijan Poerink van de sterrenwacht.

• anke

Dat ziet er tot nu toe gunstig uit.

Een redelijk heldere nacht.

van Zondag op Maandag.

anke

• natasja

goedenavond, vanaf hoe laat kunnen we de eerste sterrenregen verwachten?

we kijken er naar uit, alvast bedankt en fijne nacht. vr. groet natasja