Lichaam ter beschikking aan de wetenschap

• Iris

Hallo,

Een hele tijd terug heb ik hier een berichtje geplaatst. Vorig jaar december is mijn moeder overleden en ze heeft haar lichaam ter beschikking gesteld aan de wetenschap. Dat vond ik en vind ik nog steeds heel erg moeilijk. Geen plekje om naar toe te gaan. En er was maar zo kort tijd om afscheid te nemen, maar 24 uur. Daarna is alles over en voorbij. Het was gewoon niet te bevatten en soms zelfs nu nog niet. Over 2 maanden komt haar sterfdag eraan en ik merk dat ik op dit moment hier heel erg mee bezig ben. Dat ik plots weer heel verdrietig kan zijn en haar heel erg mis.

Nu las ik pas dat er in Groningen onlangs het eerste monument onthuld is voor mensen die hun lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap. Hier kunnen nabestaanden hun familielid herdenken. Het monument staat bij het crematorium in Groningen. Ik heb nog navraag gedaan of de as van de restanten van de lichamen verstrooid worden bij dat monument. Dat blijkt niet zo te zijn, dat wordt verstrooid over zee. Persoonlijk vind ik dit wel jammer. Maar er is een monument waar ik naar toe kan gaan. Ik ben er nog niet geweest, maar ik ben zeker van plan om dat te doen.

Ik wilde dit even laten weten voor degenen die hier ook mee zitten en hier mogelijk behoefte aan hebben.

Iris

• Christine

Ik kan me voorstellen dat dat heel erg moeilijk is.

Zelf bezoek ik wekelijks de begraafplaats waar mijn zus ligt en ik ben blij dat dat kan. Ter beschikking stellen klinkt wel heel nobel en is het ook wel maar voor nabestaanden is dat idd héél erg moeilijk en zal de verwerking vertragen denk ik.

Heel veel sterkte!!!!!!!!!!!!!!