Rouw na verlies van nog levende kinderen

• Elsemieke

Nergens vind ik een mogelijkheid voor hulp tijdens de rouwfase, waarin ik me momenteel bevind. Ik heb drie kinderen, die allemaal nog leven, maar geen contact willen. Er is in onze familie veel gebeurd, wat iedereen aangegrepen heeft. Na jarenlang wachten en hopen ben ik nu zover, dat ik de moed opgegeven heb. Ik zal altijd van mijn kinderen blijven houden, maar maak mezelf kapot met hopen. De deur staat voor hen op een kier, maar ik moet verder. Hierdoor overspoelen verschillende gevoelens, o.a. verdriet en boosheid me van tijd tot tijd.

Is er iemand die een gespreksgroep weet of speciale therapie voor dit soort rouwverwerking? Ieder advies is welkom.

Elsemieke

• anke

hoi Elsemieke

wellicht kom je hier een stapje dichterbij met betrekking tot je reden van plaatsing. veel sterkte.

http://www.loesje.info/gezin/moeder_zonder_kinderen.htm

anke

• Elsemieke

Dag Anke,

Dank voor je reactie. Ik heb de hele site gelezen en herken veel van de gevoelens.

Elsemieke

• harineke

Hoi Elsemieke,

Zo te lezen, ben je al op de goede weg door stappen te zetten. Accepteren dat het niet anders is, is één van de belangrijkste.

Jij moet idd verder, hoe verdrietig ook en laat je boosheid en verdriet toe. Laat je gewoon gaan, dat is beter dan alles op te kroppen.

Rouwen is heel persoonlijk en iedereen doet het anders.

Doe dingen die je worden ingegeven of waar je zomaar zin in hebt, hoe vreemd ze misschien ook zijn.

Als je lekker een poos wilt kleuren, doe dat dan. Koop eventueel een mooie doos potloden, stiften etc. en ga lekker tekenen en kleuren.

Ga iets leren wat je altijd al hebt willen leren..uit een boek of via een cursus. (afhankelijk van je budget en tijd).

Probeer elke week, zoniet elke dag iets leuks te doen.

Wees een goede vriendin voor jezelf.

En hoop zou ik altijd blijven houden. Ga er gewoon vanuit dat het op een dag allemaal goed komt…en laat het verder los. Probeer je leven nieuwe inhoud te geven. Doe nieuwe contacten op en verstevig de goede contacten die je hebt met vrienden, familie en collega's.

Je kinderen zitten niet te wachten op een moeder die verteerd is door verdriet.

Als je er verder niet uit komt: benader dan eens het maatschappelijk werk. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar iemand die je verder kan helpen. Eventueel kan je ook je huisarts eens vragen of die iets weet. Soms is het doen van je verhaal al genoeg om je verder te helpen.

Eventueel is een coach misschien ook een goed idee.

Maar uiteindelijk ben jij degene die het doen moet en die jezelf het beste kent. Vertrouw daarom ook op je eigen intuitie en je kracht om hier goed uit te komen….en waarschijnlijk veel sterker …en misschien ook wel als een veel beter mens.

Er is maar één iemand die altijd bij je is…en dat ben jezelf. Wees lief en zorgzaam voor jezelf. Behandel jezelf als je beste vriendin.

Je kan het!

Harineke

• Elsemieke

Hallo Harineke,

Wat een bijzondere naam! Dankjewel voor je goede adviezen. Ze vallen als het mosterdzaadje in vruchtbare aarde. Het is net of je me kent, je adviseert me precies die dingen tóch te doen, waar ik mezelf in blokkeer. Ik heb afgelopen week twee goedkope boeken aangeschaft om goed te leren tekenen. Ik aquarelleer al jaren met haperingen, maar merkte dat een goed resultaat valt of staat met een goede basisschets.

Woensdag was de 3e verjaardag van mijn oudste kleindochter, die ik in totaal twee maal een uur heb gezien. Ik deed de afgelopen jaren net alsof het me niets deed om het verdriet en de pijn niet te hoeven voelen, maar woensdag is dat met verwoestende kracht op me teruggeketst. Ik heb veel verdriet eruit gehuild en een goed gesprek met mijn man gehad. Ik ben best bang voor aanstaande donderdag. Dan wordt Romy 3 jaar. Met haar heb ik een speciale band. Ik heb haar ook veel vaker meegemaakt. Ze is de dochter van mijn dochter Margot. Ik heb ook haar 2e verjaardag niet meegemaakt. Ik mis haar zo! Gelukkig hoeft mijn man donderdag niet te werken en ben ik dus niet alleen. Als ik alleen ben komt het verdriet er niet uit en gedraag ik me ´manmoedig´.

Het is juist het accepteren dat het verdriet `veroorzaakt` heeft. Dat doet zo´n pijn, het lijkt of mijn hart uiteengereten wordt en ik nooit meer gelukkig zal kunnen zijn.

Het contact met René en Christoph, de zoon van mijn man en zijn partner, is prima. Wij kunnen gevieren onszelf zijn bij elkaar en genieten van elkaars aanwezigheid. Hetzelfde geldt voor het contact met mijn vriendin Anja. Af en toe leg ik nieuwe contacten, maar ik ben daar heel voorzichtig in, gezien het verleden. Ik gaf alles van mezelf en vergat daarbij dat ik ook bestond. Dat is veranderd en ik ben nog wel open en heb veel liefde te geven, maar laat mezelf niet meer als deurmat gebruiken.

Het is fijn zo van me af te kunnen schrijven, iets wat me al eerder aangeraden werd, maar nog fijner is te weten dat iemand het leest en begrijpt (wellicht uit eigen ervaring?).

Ik hoop dat je terug schrijft, want ik ben heel benieuwd wie dit wijze mens is. Voor nu nogmaals verschrikkelijk veel dank vanuit een steeds opgeluchter hart.

Hartelijke groet,

Elsemieke