Wie kan mij helpen?

• Jet

Iets langer dan een jaar geleden is mijn moeder op jonge leeftijd (niet plotseling)overleden. Mijn moeder was mijn beste vriendin en ik mis haar vreselijk. Gelukkig kan ik er met mijn zusje goed over praten. Vorig jaar ben ik gaan samenwonen en heb natuurlijk veel dingen haar te vragen, maar dat gaat niet meer.

Nu heeft mijn vader een paar maanden geleden een vrouw ontmoet dat een relatie aan het worden is. Ik probeer het te accepteren maar het is zo moeilijk. Mijn vader en ik begrijpen elkaar soms niet. Ik ben best jaloers dat hij nu leuke dingen met haar doet en mij soms 2 a 3 weken niet ziet/ spreekt. Dit heb ik ook tegen hem gezegd maar hij doet er weinig mee. Ik ben zo bang om mijn vader ook te ‘verliezen’, maar dan op een andere manier natuurlijk. Vooral omdat mijn moeder op het laatst ook tegen mij gezegd heeft ‘let goed op je vader’!

Hoe kan ik nu het best gaan handelen? Ik heb dus al een keer een moeilijk gesprek gehad…

Ik zou ook met mensen in contact willen komen die hier ook enige herkenning in vinden.

Jet.

• Sander [rouwverwerking]

Hoi Jet,

Kijk eens op onderstaande website.

Sterkte

Sander

www.jjov.nl

J.J.O.V. is een lotgenotengroep, bedoeld voor jongeren die op een jonge leeftijd één of beide ouder(s) zijn verloren. Op deze site vindt je jongeren die hetzelfde mee hebben gemaakt als jij, mensen die weten hoe je je kunt voelen.

Vaak ontbreekt het begrip in je omgeving over de gevoelens die je hebt over het verlies van je vader of moeder. Logisch, de mensen in je omgeving weten vaak niet wat het is om zoiets mee te maken en wat voor gevoelens dit los kan maken.

Door contact te hebben met lotgenoten kan je je gevoelens delen met mensen die echt weten wat je door kunt maken en wat er door je heen kan gaan.

In deze groep zal je geen professionele hulp vinden maar erkenning en herkenning van en door lotgenoten die hetzelfde meemaken of meegemaakt hebben als jezelf. Kortom mensen die maar al te goed begrijpen hoe jij je voelt. Zo kan je elkaar helpen om door de moeilijke tijden heen te komen. Je vind hier steun en (h)erkenning.

Delen doet helen…..

• Jet

Beste Sander,

Bedankt voor de tip, ik kende de site al.

Helaas is het voor kinderen jonger dan 21 jaar en ik ben 25.

Groetjes Jet

• wim van essen

Beste Jet,

Ik heb niet die ervaring die jij nu doormaakt, maar toch een berichtje. Je hebt al een moeilijk gesprek gehad . Je bent bang hem kwijt te raken, je ziet/spreekt hem voor jouw gevoel te lang niet. Is hij verder in zijn rouwproces dan jij? Mis jij hem als steun in jouw rouwproces? Misschien zit daar een kern van vragen die je op tafel moet leggen . In jouw bericht zie ik in elk geval de angst voor de verwijdering tussen jou en je vader. Je probeert te accepteren dat je vader een beetje een nieuwe relatie aan het krijgen is, maar weet hij dat dit voor jou niet gemakkelijk is vanwege de enorme band die jij met je moeder hebt? Best veel vragen, Jet, dus je zult aan mijn berichtje niet veel hebben.. een poging om wat mee te denken/voelen. Groet van Wim.

• Jet

Beste Wim,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad waar wat je opschrijft, ik denk dat mijn vader verder is in de rouwverwerking dan ik. Ik heb nu goed in mijn hoofd zitten dat iedereen op zijn eigen manier rouwt en ieder een eigen leven heeft.

Met deze gedachte kan ik het wat meer accepteren, maar het blijft allemaal heel erg moeilijk.

Groetjes Jet.

• wim van essen

Beste Jet,

Ik lees dat je probeert te accepteren en te begrijpen, ik hoop echter dat men dat naar jou toe ook doet. Begrip over en weer helpt een relatie, zoals die met je vader, goed te houden. Voordat je hoofd en je hart weer “op één lijn” zitten, dat kost moeite en veel tijd. Ik hoop dat je die tijd krijgt en steun bij de moeite-momenten. Groet van Wim.

• ada

hallo jet ik denk dat je vader niet veel verder is in de rouwverwerking dan jou ik denk dat hij iedere dag nog veel aan je moeder denkt maar dat hij weer probeert om de draad een beetje op te pakken ik denk dat hij ook niet jou te veel wil belasten daarom lijkt het of ie minder verdriet heeft dan jou maar ik weet zeker dat hij nog iedere dag verdriet heeft omje moeder die heeft een diep mooi fijn plaastje in zijn hart zijn nieuwe vriendin neemt echt dat plaatsje niet in hoor maar hij wil denk ik ook weer eens gewoon wat doen iets gezelligs even kletsen even geen verdriet dat heeft ie ook nodig hoop dat je het een beetje begrijpt wat ik bedoel