Hoi Anne-marie en anderen,
Hoe aangrijpend en prachtig verwoord ik jullie verhalen ook vind, ik denk toch niet dat jullie helemaal begrijpen wat er met pathologische rouw bedoelt wordt.
Ik heb al eerder geschreven dat de pijn blijft, het verdriet gaat niet weg. Het is niet zo dat als het 365 dagen geleden is dat het ineens over is. Nee, in tegendeel.
In het oogpunt van mijn studie en mijn beroep kan ik niet zeggen dat pathologische rouw niet bestaat.
Hoe zeer ik mij ook had voorgenomen om mijn bezoek aan dit forum geheel professioneel (buiten mezelf om) te houden, zal ik jullie nu toch mijn eigen ervaring met pathologsiche rouw vertellen. Misschien dat jullie mij dan ook wat beter begrijpen.
Ik heb twee keer een miskraam gehad. Een keer met 7 weken en een keer met 11 weken. Die laatste keer was voor mij zo aangrijpend, ook door wat ik toen gezien heb. Er was gewoon een mini babietje uit mij gekomen, MIJN babietje en daar moest ik afscheid van nemen. Rouwen om de dood van iets dat nog niet eens levensvatbaar was. Ik vond het zo dubbel, want tóch vond ik dat mijn kindje wél geleefd had. In mij had het geleefd.
Wat erbij kwam was dat deze miskraam plaatsvond nog geen 3 maanden nadat mijn schoonmoede aan kanker was overleden. Het was dus dubbel zo zwaar.
Het eerste halfjaar voelde ik me afschuwelijk, zat constant plaatjes te zoeken van babietjes van ongeveer 3 mnd zwangerschap. We hadden al wat spulletjes en kleertjes gekocht een week daarvoor, want er was grote uitverkoop in de Hema. Hele middagen heb ik met die kleertjes op de bank gezeten.
Ik ben zelfs gestopt met mijn opleiding.
Uiteindelijk ging het geleidelijk aan iets beter, maar toen er bijna een jaar verstreken was ging ik weer door een dal. Tot anderhalf jaar na de miskraam heb ik thuis gezeten, ik voelde me nutteloos, depressief, ik kocht niks meer voor mezelf, ging er nog maar 1 x in de week uit voor boodschappen verder zat ik binnen, ik voelde me onwijs schuldig tegenover mijn kindje en tegenover mijn partner. Waarom kon mijn lichaam wéér niet voor mijn kindje zorgen, waarom moest het fout gaan, waarom net nadat mijn partner zijn moeder had gecremeerd, hoe kon ik hem dit aandoen?
Ik functioneerde dus niet meer. Ik had de pijn en het verdriet en daarbij functioneerde ik niet meer.
En dát is nu het verschil tussen rouwen en je er op een gegeven moment enigszins in berusten en doorgaan met je leven, terwijl de pijn, het verdriet en het gemis zeker aanwezig blijven en tussen pathologische rouw waarbij het verlies alles overstijgt en je niet meer in staat bent om naar behoren te functioneren.
Ik kan niet anders, dan voor mezelf erkennen dat pathologische rouw wél bestaat.
Overigens ben ik er met behulp van een psycholoog bovenop gekomen en dat is het punt geweest waarom ik besloot om deze opleiding te gaan doen.
In de toekomst wil ik graag aan de slag in het AMC.
Ik hoop zo ontzettend dat jullie mij nu begrijpen. Het is makkelijk om te roepen dat ik maar moet schrijven dat pathologische rouw onzins is, maar dat kán ik niet. Ik heb het zelf ondervonden en daarom is mijn motivatie zo groot om dit project te doen, het verbaasd me alleen zo dat ik nergens een lotgenoot vindt. Of misschien zijn die er wel, maar willen die hun ervaring niet bestempelen als pathologische rouw. Ik weet het niet…..
Ik wens iedereen sterkte en ik wil nogmaals benadrukken: als je hetzelfde hebt meegemaakt, betekent dat niet dat je automatisch van elkaar weet hoe je je voelt
. Dezelfde ervaring, houdt niet in dat men ook dezelfde emoties deelt.
Lynn