Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Iris, 37 jaar en mijn moeder is half december j.l. overleden. Na ruim 20 jaar MS gehad te hebben is ze overleden aan een afstervend been. Dit ging in een razend snel tempo. In feite ben ik gedurende die 20 jaar telkens al een beetje afscheid gaan nemen doordat ze telkens steeds minder mijn moeder werd die ze was. Ondanks dat ik wist dat het eraan zat te komen komt zoiets toch nog onverwacht. Toen ik het bericht kreeg dat het niet goed met haar ging en bij haar kwam was ze al niet meer aanspreekbaar en een paar uur daarna overleed ze.
Haar wens was haar lichaam ter beschikking te stellen aan de wetenschap. Dit houdt in dat 24 uur na overlijden haar lichaam opgehaald werd. In die tijd moet je dus afscheid nemen. En als je nog een dienst wilt houden moet er dus een hele hoop geregeld worden. Dit is gelukt en ik ben blij dat wij dat zo hebben kunnen doen.
Binnen een tijdsbestek van twee en halve dag is ze overleden, hebben we een dienst gehouden, hebben ze haar lichaam opgehaald, hebben we haar kamer in het verpleeghuis leeggehaald en dan…. dan is het klaar. Er is niets meer en er komt niets meer. Dit is bijna niet te bevatten. Soms is het bijna alsof het niet gebeurt is, terwijl ik dondergoed besef dat het wel zo is.
Bij de rest van mijn familie kan ik niet zo goed terecht met mijn verhaal omdat zij hun emoties uit de weg gaan en vooral doen alsof er niets gebeurd is. En daar kan ik dus niet mee uit de voeten.
Is er iemand op het forum die dit ook heeft meegemaakt (van nabij of in de omgeving) dat iemand zijn/haar lichaam ter beschikking heeft gesteld aan de wetenschap? Het is heel nobel om zoiets te doen, maar ik vind het als nabestaande wel heel moeilijk om hier mee om te gaan.
Iris