Hallo,
Ik zal me even voorstellen, ik ben Tries en moeder van 2 meiden en getrouwd. Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen ivm. rouwverwerking van mijn oudste dochter.
2 weken geleden is mijn schoonmoeder overleden. Onverwachts en aan de andere kant niet onverwachts. Ze was dialyse patiënt en haar hart was te zwak voor dialyse. Ze moest keuze maken of door gaan en kans op harstilstand e.d. of stoppen en langzame pijnlijke dood. Ze koos voor door gaan en géén hulp bij harstilstand e.d. Ze kwam de nacht erop in z.huis terecht ivm. longontsteking en elke dag ging het slechter, gevolg ze wilde stoppen met dialyse en aan de morfine om langzaam aan te overlijden. Dit gebeurde binnen 12 uur. We hebben onze dochter van 6 jaar op de hoogte gebracht dat oma dood zou gaan en ze reageerde heel nonchalant en zei alleen: iedereen die ik ken gaat dood. (vorig jaar onze buurman en haar overgroot oma ook overleden) Toen oma overleden was hebben we het haar verteld en ook van alles uitgelegd en gezegd als ze iets wilde weten mag ze het vragen. Op zich reageerde ze heel goed, weinig huilen en verdriet. Ze is bij het afscheid nemen geweest en heeft samen met papa en opa de kist gesloten en een knop er in gedraaid. Dit alles was haar eigen keus ze mocht zelf kiezen of ze wilde kijken en ook bij het dicht doen van de kist of dat ze er niet bij wilde zijn. Dus niet gedwongen. Bij de crematie is ze ook bij geweest, ze heeft een rouwkaart gehad en een bidprentje als soort herinnering. Ze heeft papa en opa zien huilen en ze ging troosten.
Alleen nu begint het, ze is normaal zo lief aardig meisje wat goed luisterd. Straf heeft ze al jaren niet meer gehad, naar volwassen mensen toe altijd beleeft en verlegen en in eens ontaard ze in een kind met grote mond, ook naar buiten staanders, niet luisteren en tegen de kar in. Kortom er is géén land mee te bezeilen. Oke ik snap het dat is haar reactie op alles neem ik haar ook niet kwalijk en tot op zeker hoogte laat ik haar maar ergens is een grens. Ik kan dit natuurlijk niet accepteren van haar ook in de oog op de toekomst. Kinderen vinden haar straks niet meer lief omdat ze boos doet en heel opvliegerig is. Hoe kan ik haar nu het beste helpen? Ik heb geprobeerd om te praten met haar, alles uit te leggen ook omtrent het dood zijn/gaan. Oma is nu een sterretje en ze heeft overal het besef van en weet wat het inhoudt. Alleen praat ze niet of ze zegt dat ze geen zin heeft om te praten. Wat is nu de beste manier om hier mee om te gaan zodat ze weer het lieve aardige meisje wordt. Het doet een moederhart enorm pijn om haar zo te zien. Ik wilde wel een boekje gaan halen over dood gaan misschien dat dat iets helpt. Ze heeft ook straf gekregen omdat ze tegen moeder van ander kindje grote mond had. Heb ook uitgelegd dat dat niet lief is en met boos zijn dat we daar oma niet mee terug krijgen.
Wie o wie heeft nog tips.
Alvast vriendelijk bedankt.
Tries