1 jaar verder en het gevoel stil te staan

  • Jannie

    In juli 2013 is mijn soulmate, mijn lieve echtgenoot overleden. Dit na een ziekte van 2 jaar. Blaaskanker met een goede prognose eindigde in een horror scenario.

    In november 2012 hoorden we dat de kanker uitgezaaid was en heeft hij de hel van de chemokuren nog doorstaan. Eigenlijk 6 series maar na 4 kuren moest men stoppen omdat zijn lijf het niet meer trok.

    In mei 2013 wilde hij nog 1 keer met mij naar zijn geliefde plek Marmaris ( Turkije).

    Helaas werd hij in Marmaris na een paar dagen vakantie met spoed opgenomen in het ziekenhuis doordat hij 2 liter vocht rond zijn hart had, levensbedreigend. Met een ambulance en een helse rit van 4 uur en loeiende sirenes overgebracht naar de Universiteitskliniek in Izmir. Gelukkig door het zeer adequate optreden van de Turkse artsen heb ik hem nog mee kunnen nemen naar huis.

    De laatste weken bestonden uit het persoonlijk afscheid nemen van iedereen die hij nog persoonlijk wilde spreken…. Zo bewonderenswaardig……

    Op 20 juli 2013 is hij dan uiteindelijk overleden (palliatieve sedatie).

    Maar ohhhh wat mis ik hem, ik sta ermee op , ik ga ermee naar bed.

    Ik heb het gevoel dat hij dood is en ik niet meer leef…….

    Alles wat ik doe lijkt zo zinloos, zonder betekenis, en terwijl ik genoeg mensen om mij heen heb die mij steunen. Maar mijn kinderen, kleinkinderen kunnen deze leegte die ik voel niet opvullen.

    Een deel van mezelf is mee overleden samen met hem, en voor de buitenwereld speel ik mooi weer…..Scheelt een hoop vragen.

    Iedereen heeft mij altijd gezien als een krachtige sterke vrouw en ziet dat nog steeds, maar voel me nu een geknakt twijgje en voel mij allesbehalve sterk.

    Ik lees jullie verhalen dan ook met diep respect, en realiseer me dat er met mij helaas nog zéér velen zijn die midden in een rouwproces zitten.

    Voor jullie allen, héél veel kracht gewenst om dit afschuwelijke verdriet te dragen.

    Een jaar na het overlijden van mijn lieve echtgenoot heb ik het volgende gedicht gemaakt :

    Het leven is als los zand

    Er grip op krijgen lukt me maar niet

    Het glijdt als korrels door mijn hand

    Telkens als ik denk dat het beter gaat

    Wordt dat gevoel je weer ontnomen

    Zodat je weer wankel in je schoenen staat

    Tijd heelt alle wonden, maar ik geloof daar niet meer in

    Alles om mij heen kan jou nooit vervangen

    Ik vraag mij af, wat heeft mijn leven zonder jou nog voor zin

    Uit vlees en bloed besta ik op deze aarde

    Ik functioneer op de automatische piloot

    Maar echt “leven” doe ik niet, dat heeft voor mij geen waarde

    De toekomst is niet verder dan morgen voor mij

    Vooruit kan ik nog niet helder denken

    Het heeft voor mij geen betekenis zonder jou erbij

    Ik hou het leven vast als los zand

    De grip erop ben ik al lang verloren

    De dagen glippen als korrels door mijn hand

  • lies49

    Lieve Jannie,

    Wat een mooi gedicht en wat een herkenbaar verhaal.Mijn man is 3 jaar geleden overleden na een kort ziekbed.Ook ik was het eerste en tweede jaar alleen maar bezig met overleven.Ik heb professionele hulp gezocht en door te praten ook met familie en vrienden,ben ik langzaam met veel vallen en opstaan weer gaan leven.Ook al is een stuk in mij ook gestorven en blijft het gemis onveranderd groot.Maar ik vind weer dingen leuk,zoek veel afleiding en leef bij de dag.Ik weet,dat Philip mijn overleden man dit gewild zou hebben.Soms gaat het een week goed en dan is het weer helemaal niks.

    Maar jij mag best laten merken,dat je het ontzettend moeilijk hebt.Je continu groot houden,kan zoveel energie vreten.En rouwen vreet so wie so veel energie.Probeer te praten of te schrijven,zoek hulp.Ik heb erg veel gehad aan dit prikbord,omdat hier je gemis,je angsten begrepen worden.

    Ook al kun je je het nu niet voorstellen,maar eens wordt het dragelijker.Maar het gaat zo ongemerkt,dat je pas achteraf merkt dat het iets makkelijker wordt.

    Ik wens je hel veel kracht.

    Lieve groet Lies

  • Aafke

    Precies wat jij schrijft, zo vergaat het mij ook.

    Alleen is mijn man mij zonder ziekbed ontnomen…

    Bijna een jaar later, ik voel me nog steeds geamputeerd.

    Huilbuien overvallen me zo ineens, de hele dag lopen dan de tranen..

    En ook de kinderen en vrienden zijn geweldig, maar ze kunnen hem niet vervangen.

    Het niet kunnen vertellen en dingen vragen aan hem is hels.

    Je beschemde leventje is weg en de grote gemene en enge wereld komt op je af..

    Hoe verder, ik mis hem..

    Aafke

  • Karineke

    Rouwen duurt een leven lang en de tijd heelt de wonde… Helaas is de wond zo kwetsbaar en dat litteken wordt steeds weer opengehaald. Tijd leert je omgaan met het gemis. Op een gegeven moment weet je dat pijn, gemis, verdriet en die wond bij je leven horen. Inderdaad is het heel belangrijk om toch te blijven praten Jannie en Aafke. Zoals Lies ook zegt, vertel je verhaal en ook al zou je het honderd of duizend keer vertellen, het helpt. Je bent niet alleen met deze gevoelens en je zult dan herkenning ontvangen. Je mag verdrietig zijn en moedeloos en machteloos. Het hoort er allemaal bij. Het gemis is een gapend gat waar je in blijft kijken en vaak invalt. Het is een weg, die je hebt te gaan en waar je steeds weer nieuwe uitzichten ontdekt.

    Heel veel sterkte met dit pad, maar weet dat je het niet alleen hoeft te doen. Ook al moet je de stappen wel zelf maken ♥

  • Jannie...

    Thanx voor jullie reacties. Ik denk dat iemand alleen kan voelen wat het is om een geliefde te verliezen als je dit zelf meegemaakt heb.

    Mijn omgeving heeft er wel alle begrip voor hoor, maar echt voelen is toch iets anders. En ik hoop ook dat ze dit gevoel nooit mee hoeven te maken…….

    Iedereen veel kracht en moed gewenst met het dragen van jullie verdriet.

    Lieve groet

    Jannie

  • cor

    Hallo jannie ik heb je verhaal nu gelezen en wens je heel veel sterkte toe.

    Ik begrijp nu beter wat je bedoel met je verhaal het blijft gewoon heel zwaar.

    Nogmaals heel veel sterkte voor nu en in de toekomst.

    groetjes Cor

  • marja

    Wat heeft iemand aan al die verborgen berichten?? Voor mij is het zeer frustrerend…Vooral Ilse Stremme heeft daar een handje van…

    Zeg wat je te zeggen hebt, zodat iedereen er iets aan heeft. We hebben toch allemaal te dealen met het zelfde verdriet: partner overleden…

    Zit al 3 jaar op dit forum. En heb er veel moeite mee, als mensen verborgen berichten verzenden…zit zelf nog met een onverwerkte rouw, dus hoor het graag als andere mensen hier ook nog mee kampen….

    veel sterkte en kracht voor iedereen, die een partner heeft verloren.

    Marja

  • Heleen71

    Hallo,

    Misschien een ongebruikelijke vraag, maar ik denk dat ik niet de enige be Dus daarom stel ik hem maar gewoon.

    Wameneer zou jij naar een rouwverwerkingstherapeut gaan ook als je verlies al wat langer geleden is?

    ik vraag het mezelf namelijk af of ik nog hulp nodig heb en ben benieuwd wat jullie ervaring/mening is?

    groetjes,

    Helena

  • Heleen71

    Hallo,

    Misschien een ongebruikelijke vraag, maar ik denk dat ik niet de enige be Dus daarom stel ik hem maar gewoon.

    Wameneer zou jij naar een rouwverwerkingstherapeut gaan ook als je verlies al wat langer geleden is?

    ik vraag het mezelf namelijk af of ik nog hulp nodig heb en ben benieuwd wat jullie ervaring/mening is?

    groetjes,

    Heleen

  • Jannie...

    Hoi Heleen,

    Tja wanneer naar een rouwtherapeut. Ik zit zelf na een jaar nog in een fase dat ik denk ik bang ben om de emoties intensief te benoemen (en te beleven). Weet niet of een rouwtherapeut iets voor mij zou zijn op dit moment.

    Ik praat wel over mijn overleden echtgenoot (Chris is 14 maanden geleden overleden), maar merk ook dat als het me emotioneel te veel van mijn stuk brengt, ik mezelf er voor afsluit.

    Het gaat zéér zéér langzaam een heel klein beetje vooruit, maar ben toch ook vaak de weg nog kwijt hoor.

    Misschien dat jouw huisarts je het beste advies kan geven, die kent je wellicht wat beter.

    Als je zelf die behoefte voelt om er met een therapeut over te praten, kun je dat misschien proberen. Je kan altijd ermee stoppen als het niets voor je blijkt te zijn.

    Ik wens je veel kracht en moed toe om het immense verdriet wat ik en de anderen hier op dit forum te dragen hebben.

    Groet, Jannie