Verlies moeder

  • Daph

    Hallo,

    Ik ben 20 jaar oud en heb het moeilijk met het verlies van mijn moeder ( 53 jaar )

    Ik ben afgelopen november mijn moeder verloren aan kanker.

    Ze heeft een kort ziek bed gehad. Dus dit kwam echt als een hele grote schok

    De eerste tijd ging het goed met het verwerken, maar sinds een paar weken heb ik veel lichamelijke en psychische klachten namelijk :

    - Hartkloppingen

    - Paniekaanvallen

    - Gedachtes niet onder controle kunnen krijgen

    - Prikkelbaar

    - Bang dat ik soms doordraai

    - Bang dat er lichamelijk iets aan de hand is met mij zelf.

    Hebben jullie dit ook gehad ? Ik hoor van mensen dat ik meer over mijn emoties moet praten en het meer moet uiten.

    Maar vind dat zo moeilijk om te doen.

    Ik hoop dat er iemand is die zich hier in herkent en zijn/haar ervaring met mij wil delen.

    Liefs

  • Trudy van Keeken

    Dag Daph,

    Ik kwam je bericht tegen op twitter.

    Wat ontzettend verdrietig voor je dat je moeder is overleden.

    Ik kan me voorstellen dat het een schok voor je is.

    Eigenlijk wil ik je vooral zeggen dat het heel normaal is wat je nu voelt.

    Je bent in de rouw en je bent nog in shock en dan kan er van alles in je overhoop gehaald worden, zowel lichamelijk als gevoelsmatig.

    Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat het niet normaal zou zijn wat je nu voelt. Het is normaal.

    Wat niet wil zeggen dat het niet heel zwaar is. Dat is het ook.

    Misschien kun je proberen wat steun van andere mensen te krijgen. Mensen hebben gelijk als ze zeggen dat praten kan helpen, maar dat geldt niet voor iedereen. Soms voel je zoveel dat je er geen woorden voor hebt. Dat komt dan later wel. En misschien ben je niet zo'n prater.

    Maar misschien helpt het om in de buurt van je vrienden te zijn. Of om eens tegen iemand aan te kruipen. Of je even af te laten leiden.

    Net wat bij jou past.

    Schrijven kan ook helpen. Het kan je helpen je verdriet of andere gevoelens te uiten en het kan je minder angstig maken. Mij helpt het in ieder geval altijd goed maar ook dat is persoonlijk.

    Mijn dochter was 22 toen haar vader onverwacht overleed. Zij is nu 6 jaar verder en ze is weer in balans en heeft een fijn leven, ook al zal ze haar vader voor altijd missen. Uiteindelijk leer je om met je verlies verder te leven.

    Voor nu is het belangrijk dat je manieren vindt om goed voor jezelf te (laten) zorgen. Je kunt naar een rouwbegeleider gaan of een psycholoog. Of misschien is er een andere volwassene bij wie je terecht kunt.

    Het is al heel moedig dat je dit bericht gepost hebt en zo hulp zoekt.

    Nogmaals, alles wat je voelt is normaal. Je hebt nu eenmaal een echt groot verlies geleden.

    Mocht je het fijn vinden om eens te mailen, dan kan dat.

    En hoeft natuurlijk niet. Ik wens je heel veel sterkte!

    Lieve groet,

    Trudy van Keeken

    (moeder, rouwbegeleider)

    www.shades-of-red.nl

  • Daph

    Hallo Trudy,

    Het lijkt mij heel fijn om eens te mailen, want volgens mij heeft u veel inzicht in de situatie.

    Met schrijven ben ik daarom ook maar begonnen om te kijken of dat zou helpen.

    Ik heb al wel iets meer rust in mijn hoofd en probeer er over te praten met mijn naasten, dit blijft toch heel moeilijk.

    Bedankt voor de reactie, het doet me goed om te horen dat dit normaal is en dat ik mij geen zorgen hoef te maken.

    Liefs,

    Daph.

  • Trudy van Keeken

    Dag Daph,

    Fijn dat je iets meer gerustgesteld bent.

    Je kunt er wel op vertrouwen dat je je eigen manier zult vinden om met het verlies van je moeder om te gaan.

    En dat kost ook tijd. En het zal ook steeds weer anders zijn. Eigenlijk zoals je nu ook al merkte.

    Hieronder is de link van een site voor jongeren in de rouw. Misschien is het interessant voor je, nu of later. Er zijn vast ook andere sites.

    http://www.jongereninrouw.nl/

    Mocht je zin hebben om af en toe te schrijven, mijn mailadres is tvankeeken@shades-of-red.nl

    En als het genoeg is hou je er weer lekker mee op!

    Heel veel sterkte.

    Lieve groet,

    Trudy

  • Karineke

    Wat een fijne liefdevolle reactie Trudy. Dank je wel voor jouw inbreng en antwoord op de vraag van Daph.