Moeder jong verloren

  • Gurgai

    Hallo allemaal,

    ik ben een jongeman van bijna 30 jaar en heb mijn moeder aan kanker verloren toen ik 10 jaar was, zij was toen 45 jaar.

    Ik was heel erg nauw met mijn moeder zover ik mij kan herinneren en wat ze mij vertellen, een echte moederskindje.

    Ik herinner me ook een warm, veilig en gelukkig gevoel.

    Toen ze overleden is, bleef ik achter met mijn twee oudere zussen bij mijn vader. Hij heeft steeds goed voor ons gezorgd als het aankwam op eten, school, kleren

    enzovoort, maar liefde en warmte was er absoluut niet (vandaag de dag nog steeds niet). Er is en mocht ook niet over ons moeder gepraat worden.

    Mijn leven veranderde drastisch en werd koud en onveilig, vandaag de dag ervaar ik de wereld nog zo. Bovendien kwam ik in de puberteit terecht.

    Om mijn verhaal kort te maken: ik heb nooit echt zwaar last gehad van het verlies van mijn moeder. Het leven ging verder en ik dacht (en nu nog steeds) vooral en voel(de) weinig.

    Maar al jaren voel ik mij ongelukkig. Steeds licht depressief, ook al heb ik veel om gelukkig bij te zijn. Ook het minste is me teveel. Dingen die (mentaal) energie vragen, mijd ik liever.

    Ik heb er nooit bij stilgestaan, tot nu ik toevallig ermee in aanraking kwam in een artikel. Zou het kunnen dat ik het verlies van mijn moeder nog steeds niet verwerkt heb?

    Zou dat gevoel van ongeluk en lichte depressie waar ik geen verklaring voor kan vinden, daarmee te maken hebben?

    Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat ‘verwerken’ is…

    Het grootste gevoel wat bij mij aanwezig is, is dat ik “on-af, niet afgewerkt” ben. Beetje identiteitsloos.

    Wat denken jullie?

    Alvast bedankt voor eventuele reacties!!

    Grts!

  • Mercedes

    Beste Gurgai,

    Wat een naar verhaal! Als je het zelf nog eens doorleest weet je het antwoord wel denk ik. Misschien moet je eens gaan praten met je huisarts en vragen of die je door kan verwijzen naar iemand die veel weet over rouwen, kinderrouw, verlate rouw. Als dat niet gaat kun je ook zelf op zoek gaan.

    Als kind een naaste verliezen is heel moeilijk. De rouw groeit met je mee omdat je zelf nog zo in ontwikkeling bent. Door de tijd heen mis je je moeder steeds op een andere manier. Hoe is het met je zussen? Kun je met hen wel over je moeder en jullie verdriet praten?

    Ik wens je heel veel sterkte en een liefdevolle opvang toe. Goed dat je je serieus afvraagt waarom je je niet goed voelt, onderneem actie om het beter te maken voor jezelf!

  • Karineke

    Hallo Gurgai,

    Misschien kun je hier eens kijken

    http://www.verlaatverdriet.nl

    Verdriet - verlies - gemis kan zeker op latere leeftijd opspelen..

    Heel veel sterkte op jouw weg.

    Groetjes, Karin