Wie heeft er suggesties voor de verjaardag van een overleden ouder

  • Florence

    Hoi,

    Via google ben ik hier terechtgekomen. Ik heb verschillende berichten gelezen en wens iedereen heel veel sterkte met het verlies van hun dierbaren.

    Mijn vader is in oktober overleden na een longontsteking van drie dagen. Hij was 83, dus op zich best wel een hoge leeftijd, maar het verlies is er niet minder om.

    Mijn moeder van 85 leeft nog maar is natuurlijk wel verdrietig dat zij na bijna 60 jaar samen geweest te zijn, haar maatje kwijt is.

    Volgende week zou mijn vader jarig zijn geweest.

    Ik ga die dag natuurlijk naar mijn moeder toe, maar zit met de vraag: wat gaan w e doen die dag?

    De hele dag met ons tweetjes bij elkaar zitten en huilen?

    Ik heb nl. Geen idee wat we verder kunnen doen.

    Mijn vader is gecremeerd, dus naar een graf gaan is niet mogelijk. En naar het strooiveld wil mijn moeder niet. Ze is ook niet meer zo mobiel, dus een boswandeling oid is ook ongeschikt.

    Hoe hebben jullie die eerste verjaardag van een overleden ouder herdacht?

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

  • Blueswoman

    Als eerste wil ik jullie veel sterkte wensen,

    zomaar een paar ideeën,

    maak de dag niet extra zwaar, neem bv lekker gebakje mee

    je zou een soort van plakboek/herineringendoos samen kunnen maken

    allerlei fijne herinneringen ophalen samen bij het inplakken/inpakken in de doos.

    maar ook, al is je moeder niet zo mobiel,

    huur bv een rolstoel en ga toch even lekker samen naar buiten.

    iets doen wat ze echt leuk vind

    maar bedenk bij dit alles,

    niets moet , laat het van haar afhangen wat ze wil gaan doen.

    kan me zo voorstellen dat ze nu het liefste niets doet

    zo voelde het voor mij iig bij de eerste verjaardag zonder mn partner.

    nogmaals sterkte

  • Florence

    Hallo blueswoman

    Dank voor je antwoord.

    Ik had haar al gevraagd wat ze zelf wil die dag en dan is het antwoord steeds : ik weet het niet.

    Ik neem in ieder geval een paar gebakjes mee en verder zien we wel.

    Ik houd jouw suggesties in ieder geval in mijn achterhoofd.

  • Ilse Stremme

    Hallo Florence,

    Kom net even buurten bij het prikbord, eigenlijk nieuwsgierig wie er nog zijn uit de tijd, dat ik dit bord zo nodig had.

    Lees jouw bericht en lees ook, dat de datum al gepasseerd is.

    Wat ikzelf prettig vond, was dat je iemand om je heen hebt, die je man gekend heeft, snapt dat het een hele impact heeft.

    Daarnaast juist de leuke dingen naar voren halen. Vooral op dipmomenten, die je moeder nu zeker heeft een opbeuring. Simpel door koffie te leuten, aandacht ergens anders op kunnen vestigen.

    Dit is wat ik je kan meegeven. Dat is namelijk niet alleen op speciale momenten, maar zomaar ineens overvallend.

    En met de feestdagen, laat je moeder alsjeblieft niet alleen. Ook al zegt ze, dat ze alleen wil zijn.

    Veel succes en sterkte,

    Ilse.

  • Florence

    Blueswoman en ilse

    Dank je wel voor jullie woorden.

    De verjaardag van mijn vader is inmiddels geweest, ik had gebakjes gekocht en ik had nog een cadeautje voor mijn moeder. Zij was eind september jarig, de bedoeling was dat mijn vader het haar had gegeven, maar de winkel waar ik het besteld had had het niet op tijd binnen. Begin oktober is mijn vader overleden, dus hij heeft het niet meer gezien.

    Verder zijn we even samen naar de markt geweest, en 's middags heb ik de kerstversiering te voorschijn gehaald en hebben we het huis versierd. Enkele familieleden en vrienden hebben nog gebeld die dag. Er zijn aardig wat tranen gevloeid, maar dat was niet erg.

    Ik heb altijd de beide kerstdagen bij mijn ouders gevierd, dus ik zal dat ook dit jaar doen.

    Ik wens jullie en anderen die in deze situatie zitten allemaal veel sterkte met de feestdagen en hoop dat je er toch wat van kan genieten al is dat niet gemakkelijk.