Mijn vader is er niet meer

  • Anke

    Dag lieve lotgenoten,

    Per toeval kwam ik op deze site terecht. Ik heb heel veel berichten en reacties doorgelezen en vele verhalen sluiten bij mij aan, daarom heb ik besloten om ook mijn verhaal te plaatsen. Mijn vader is in juli 2008 heel plotseling overleden. Hij was net de week ervoor 65 geworden, zijn verjaardag hebben we heel uitbundig met de familie en buren gevierd.

    Mijn vader was een hele lieve man die echt vol in het leven stond. Zoals velen van hun dierbare zeggen, de allerliefste die er bestaat. Mijn vader was er één van. Ondanks dat ik ook een goede band met mijn moeder heb, had ik echt een speciale vader/dochter relatie. Wij waren met recht twee handen op één buik. Samen gingen we jarenlang naar de voetbalwedstrijden van onze club en we reden vaak samen motor. En daarnaast nog tig dingen, ik kan er bijna een boek over schrijven.

    Tot de bewuste vrijdagochtend in juli 2008. Het was bijna half 9 en ik was op mijn werk met de eerste dingen van de dag bezig toen mijn mobiele telefoon ging. Het was de buurvrouw van mijn ouders. Ik woon al ruim 10 jaar samen in een andere woonplaats, dus deze mensen spreek ik eigenlijk nooit meer. Toen ik mijn “oude” buurvrouw hoorde wist ik direct dat het misse boel was. Ze vroeg me of ik naar het huis van mijn ouders kon komen, mijn vader werd op dat moment door een ambulance opgehaald en het zag er slecht uit. Spontaan begon ik te huilen en een collega heeft mij als een speer naar huis gebracht. Ik fiets altijd naar mijn werk, dus zij stond erop me met haar auto te brengen, dat gaat veel sneller.

    Mijn man werkte die dag thuis, ik ben naar binnen gestormd en gezegd dat we als de wiedeweerga naar mijn ouders moesten, papa werd opgehaald. In de auto heb ik mijn buurvrouw weer gebeld die me zei rechtstreeks naar het ziekenhuis te gaan, ze ambulance was net weg. Ook zei ze weer dat het er heel slecht uitzag.

    In het ziekenhuis werden we opgevangen door een hele vriendelijke zuster die me vroeg wat we wisten. “Niks” zei ik nog, alleen dat ik wist dat het er niet goed uitzag. Ze nam ons mee naar een kamertje waar ze een verhaal begon te vertellen. Het meeste is langs me heen gegaan. Ik weet nog dat ze zei dat ze mijn vader wel een half uur hadden gereanimeerd en ze zei dat ik wel zou weten wat er gebeurd was. Of iets in die geest….ik weet het niet meer. Ik weet wel heel goed dat ik alleen dacht van “mens praat niet zo lang en breng me naar mijn vader”. Ik verwachtte dat hij aan een hoop toeters en bellen in een ziekenhuisbed zou liggen.

    Weer gingen we een kamertje verder. Daar zaten mijn moeder en mijn broertje, allebei stil in een stoel. Mijn moeder liep naar me toe en ze zei tegen me “hij is al overleden”….. Toen pas drong tot me door dat mijn vader er niet meer was. De grond zakte me onder de voeten weg. Samen hebben we een tijd zitten huilen. Toen ik een beetje uitgehuild was, vroeg ik de zuster of ik naar mijn vader toe mocht. Tuurlijk, was het antwoord.

    Toen kreeg ik de tweede schok. Heel stom van me misschien, maar ik had verwacht dat mijn vader vredig in een ziekenhuisbed zou liggen. Nou niet dus. Hij lag in een heel grauw kaal kamertje, nog op de brancard en hij zag eruit als een oude opa van 90 jaar. Helemaal verkrampt, een grote zuurstofslang stak uit zijn mond… Ik herkende hem totaal niet terug, wat ik heel erg van mezelf vond. We zijn bij hem gaan staan, maar mijn moeder wilde eigenlijk direct weg, ze kon er niet bij zijn. Hij zag er zo uit omdat zowel de ziekenbroeders van de ambulance als de mensen in het ziekenhuis verschikkelijk lang hun best hebben gedaan om hem weer bij te brengen. Heel lang gereanimeerd, hij heeft zelfs een spuit rechtstreeks in zijn hart gehad vertelden ze me later. Niets hielp helaas…

    De buurvrouw heeft de familie gebeld, mijn vader heeft 4 jongere broers en 1 jonger zusje, allemaal waren ze binnen de kortste keren bij ons. Onze familie is heel hecht, ook de neven en nichten. Allemaal geschrokken en verslagen. Wat was hier in hemelsnaam gebeurd?? Mijn altijd vrolijke vader, zo maar overleden. Niemand snapte het.

    's Middags hebben ze mijn vader thuis gebracht in de kist. De aanblik van de zwarte uitvaartauto die voor de deur stopte was verschikkelijk. Ik heb samen met mijn broertje de kist naar binnen gedragen, dat wilden we persé. Mijn vader hebben we thuis 5 dagen opgebaard, iedere dag kwamen er wel een paar familieleden even bij hem kijken. Zelf heb ik uren en dagen bij de kist gezeten, hem geaaid, tegen hem gepraat en ga zo maar door.

    Nu zijn we inmiddels 2 jaar verder, ik mis mijn vader iedere dag ontzettend! Het gemis wordt alleen maar groter, het went nooit. Ook zie ik heel vaak “de film” weer voor me, alle gebeurtenissen gaan weer door mijn hoofd. Iedere week ga ik naar zijn graf toe en daarna naar mijn moeder. Met haar doe ik nu veel meer dingen. Andere dingen als met mijn vader, maar toch, we doen zo veel mogelijk samen. Ik weet nu hoe betrekkelijk alles kan zijn, hoe snel je misschien afscheid van iemand moet nemen.

    Om mij heen hoor ik vaak verhalen van kinderen/ouders die geen goede band met elkaar hebben. Dat zal ongetwijfeld zijn redenen hebben, maar zelf snap ik dat niet. Mijn ouders horen bij de groep wat je noemt “de beste en liefste die er zijn”. Ik hoop mijn moeder langer te mogen houden. Ze is nu 60, ik hoop dat zij wel een oud omaatje mag gaan worden.

    Liefs en heel veel sterkte gewenst aan allen die zich in dit verhaal kunnen vinden.

    Anke

  • Tine

    Lieve Anke,

    Ik ben enorm getroffen door je verhaal, zo ineens, zo onverwacht je vader verliezen, bijna een trauma waar je moelijk te boven komt.

    Sommige dingen komen me bekend voor, zoals de film die je steeds weer voor ogen ziet (mijn moeder is in april ll overleden), en de band met mijn vader die hechter wordt.Het doet me ook pijn om zijn verdriet te zien en dat zal bij jouw moeder ook wel zo zijn.

    Ook het besef hoe betrekkelijk alles is, het kan zo voorbij zijn, helaas beseffen we dat allemaal te weinig.

    Ik wens je veel sterkte toe en vooral nog heel veel fijne momenten met je moeder!

    Groetjes, Tine

  • Anke

    Dag Tine,

    Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Een beetje aan de late kant misschien, maar ik heb de laatste tijd niet meer op deze site gekeken. Ik word heel erg droevig van alle (bekend klinkende) verhalen.

    Je schijft dat jij je moeder verloren hebt, hoe oud was ze? Was ze ziek of ook heel plotseling? Ik merk om mij heen dat alleen mensen die dit hebben meegemaakt, echt ook kunnen voelen wat het is. Vrienden/vriendinnen leven wel met je mee, maar ik merkte al heel snel dat iedereen om mij heen zijn/haar leven “gewoon” weer oppakt, inclusief mijn man. En dat is natuurlijk ook heel normaal, je kunt niet altijd maar bij de ellende van anderen stil blijven staan.

    Mijn vader is inmiddels al weer 2,5 jaar geleden overleden. Wat ik echt merk is dat het nooit went. Ik denk iedere dag aan hem, kijk veel naar zijn foto's in huis, praat tegen die foto's en ook bij zijn graf. Ik lees dat veel mensen dit doen. Een vriendin van me heeft haar vader al 10 jaar geleden verloren, ook heel erg jong. Ook zij zegt dat altijd het gemis blijft, het wordt niet minder en dat vind ik best eng.

    Ik ben absoluut geen gelovig type, maar heb altijd wel geloofd dat er meer tussen hemel en aarde is. Ik voel en merk aan veel dingen dat mijn vader nog steeds bij me is. Met mijn man praat ik daar niet over, hij vind dat allemaal de grootste onzin. Met mijn moeder een klein beetje, maar ik weet dat zij daar niet echt voor open staat.

    Mijn moeder is nu echt de allerdierbaarste die ik bezit. We doen veel dingen samen, veel meer als wat we deden. Ik was echt een vadersdochter, het was ik en hij, hij en ik. Nu neemt mijn moeder die plek in. Heb jij dat ook met je vader? Ik heb ook altijd een goede band met mijn broertje gehad. Die zie ik minder, maar toch regelmatig.

    Groetjes en veel liefs,

    Anke

  • Marjada

    Lieve Anke,

    Het verhaal van de vader-dochter band is zo herkenbaar voor mij. Ook mijn vader overleed zo'n 2,5 jaar geleden in juni 2008, al was hij wel wat ouder dan jouw vader 79 jaar, maar hij had nog best een paar jaartjes meegekund. Het ziekenhuisverhaal de “film”, de beademingsslang, het gaat nooit meer weg, het wordt wel wat minder maar het gemis wordt inderdaad niet minder, maar erger.

    Ook ik en mijn vader waren maatjes, vroeger samen op de brommer weg, of lekker naar het park. Toen ik tiener was stond mijn vader altijd klaar om mij weg te brengen of op te halen van een feestje. Later, toen ik getrouwd ben samen klussen in het nieuwe huis, dat mis ik allemaal zo verschrikkelijk. Mijn moeder is nu 80 jaar en het gaat nog best goed met haar, ze kan ook nog genieten van het leven, met mij, als enig kind en een paar vriendinnen die haar veel mee uit nemen. Hier ben ik blij om.

    Ook mijn ouders vallen in de categorie: de liefste en beste die je ooit kan wensen.

    Mijn vader wilde graag gecremeerd worden en zijn as is uitgestrooid over zee, naar zijn wens. Wij hebben dus geen plek om heen te gaan, maar we hebben een mooie foto van hem staan en daar brand ik af een toe een kaarsje bij. Ik ben niet gelovig, maar voel mijn vader af en toe bij me. Soms is er een gevoel dat ik niet kan verklaren en denk dan dat het een teken is van aanwezigheid van hem.

    Mijn verlies ben ik gaan verwerken door na zijn overlijden te gaan sporten (ik was toen 53, yoga, thai chi, pilates, cardiotraining en heb verder mijn heil gevonden in ontspanningstherapie, gesprekken gecombineerd met Reiki en hot-stone massages, wat ik tot op heden met regelmaat doe. Sport 2 x per week en de therapie nu eens in de 5/6 weken. Zo kan ik het verlies van mijn vader beter verwerken, maar het verdriet gaat nooit helemaal weg.

    Liefs en sterkte aan allen die een dierbare zijn verloren,

    Marjada

  • Anke

    Dag Marjada,

    Hartelijk dank voor je lieve reactie. Ik had al enige tijd niet meer op deze site gekeken, maar de laaste paar dagen heb ik toch weer een aantal reacties en nieuwe verhalen gelezen. Ik denk dat dit een hele goede site is voor mensen die met een verlies te maken hebben. Veel reacties, verhalen komen overeen. Ik lees dat jij ook precies snapt hoe ik me voel, ook jij bent je vader verloren waar je een hele goede band mee had.

    Je zegt dat je heel veel steun hebt gevonden in ontspanningstherapie, dit lees ik van meerdere mensen. Soms denk ik van, dat lijkt mij ook wel wat. Aan de andere kant, ik heb een heel erg druk leven. Ik werk full-time, sport aardig veel en ga een vaste avond in de week naar mijn moeder. Samen gaan we ieder jaar naar een aantal theater voorstellingen, dan is ze er een avondje uit en vind ze heerlijk. Mijn familie is gelukkig heel hecht, daar heeft mijn moeder ook veel steun aan. Maar toch, iedereen heeft zijn eigen leven en er zijn weken dat mijn moeder ook bijna niemand ziet. Dat zul jij ook hebben met je vader denk ik.

    Ik zou heel graag eens naar een medium willen, gewoon eens kijken wat ik dan voel. Ondanks dat ik absoluut niet gelovig ben, geloof ik wel in leven na de dood. Mijn man niet, en dat vind ik heel jammer. Ik kan hier met hem niet over praten. Hij is heel erg begaan met me als het mijn vader betreft, maar voor deze “onzin” staat hij niet open. Genoeg mensen vinden dat na de dood alles ophoudt, dus ik ga hem daar ook niet in veroordelen.

    Afgelopen weekend heb ik nog een familiefilm bekeken waar mijn vader uiteraard veel in beeld komt. Dan denk ik nog steeds van, hoe kan het toch, waar ben je gebleven, ik zie hem lopen, praten en lol hebben. Ook zie ik de film weer voorbijkomen van zijn overlijdensdag enz. enz. Het “rare” is ook nog dat mijn vader op exact dezelfde manier is overleden als zijn vader. Alleen 2 jaar later…. En ik ben op dezelfde leeftijd (34) mijn vader verloren als hij zijn vader.

    Veel liefs en jij ook heel veel sterkte gewenst,

    Anke

  • Anke

    Dag lieve papa,

    Het is inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden dat je heel plotseling bent overleden, wat vliegt de tijd toch snel….

    Ik heb al een jaar of 2 niet meer op deze site gekeken, toch heb ik dat nu wel weer gedaan en wil nog een berichtje voor je achterlaten. Inmiddels is er zo veel veranderd in mijn leven. Een nieuwe baan, een nieuwe partner, nieuwe vrienden/kennissen.

    Het gemis van jou is nog steeds ontzettend groot, al die jaren is dat niet veranderd! Mijn nieuwe vriend heb ik uiteraard veel over je verteld, ik kan niet beschrijven hoe verschrikkelijk ik het vind dat je hem nooit in levenden lijve hebt kunnen ontmoeten. Zeker omdat je met mijn vorige vriend (terecht) zoveel moeite had.

    Vanaf het moment dat je overleden bent heb je contact met me gehouden op veel verschillende manieren. Hier ben ik ontzettend blij om, op zulke momenten is het verlies van jou wat draaglijker. Ik weet heel goed dat er een tijd komt dat we allemaal weer samen zijn, net zoals vroeger. Tot die tijd hebben we ons eigen leven.

    Tot gauw lieve papa, ik mis je!

    Anke

  • anke1967

    Mooi Anke .

    groet