Adviezen?

  • Peggy

    Wat ben ik: Een man, 54 jaar en werkzaam met kinderen.

    Ik ben ook christen, dat is van belang te weten i.v.m. mijn vragen.

    Ik wil niet teveel details geven i.v.. privacy.

    Enige tijd geleden is er een meisje om het leven gekomen bij een ongeluk.

    Veel verdriet en verbijstering maar “”we“” zijn er goed mee omgegeaan al zeg ik het zelf.

    De rouwverwerking bij leeftijdsgenoten is voor de meesten goed maar een aantal meiden heeft grote problemen.

    EEN heftig probleem is nu dat er door een aantal meiden ( ca 13 jaar ) nachtmerries komen maar wat erger is: Ze “”zien en horen“” hun dode vriendinnetje.

    Als eerste heb ik de belofte afgedwongen dat deze meisjes hier NIET met anderen over mogen praten om te vorkomen dat er over twee weken 54 meisjes bij me op de stoep staan met hetzelfde probleem.

    Zo heb ik het ook verteld.

    Nu ken ik dit soort verhalen natuurlijk wel maar ben er persoonlijk nog nooit zo heftig mee in aanraking gekomen.

    Ik ben christen schreef ik, ik geloof en vertrouw op God EN ik geloof de meisjes ook maar geloof niet in geesten en demonen.

    Ik wil hier ook geen theologische discussie.

    Ik ken al die verhalen van doden oproepen, geestenbezweringen van sommige van mijn medechristenen wel.

    Kijk, die meisjes hebben grote problemen, een deel is ook gelovig en hebben daar ook wel steun aan maar ik dring nooit mijn eigen geloof op.

    WEL zeg ik dan dat ik een ieder mijn blijmoedig geloof GUN, in die zin praat ik er wel over.

    Wie kan mij van adviezen vorzien hoe hier mee om te gaan.

    Wellicht dat er tijdens de discussie hierover op dit prikbord nog vragen opkomen maar dat zien we dan wel en zal ik die trachten te beantwoorden als de privacy dat toelaat.

    m.vr.gr.

    Theo

  • Gré

    Hallo Theo,

    Toeval??

    gisteravond had ik het met mijn schoondochter over jou onderwerp,

    en zij ging er ook van uit dat er geen geesten bestaan, alleen heeft zij nooit

    echt iets dierbaars verloren.

    Ik heb er dan ook moeite mee om dezelfde uitspraak te doen.

    Hoe moet ik dan verklaren dat mijn zeer blijmoedige christelijke vader enige dagen na de dood van mijn moeder haar in de kamer zag staan, en hij er van overtuigt was dat het haar geest was.( hij was wakker)

    Hij was er heel erg blij mee, en kon jaren later nog kracht putten uit het gevoel van dat ene moment in zijn grote gemis. (dat het goed was)

    Dan zul je mij niet horen zeggen, je ziet hersenschimmen.

    Ook ik heb kort na de dood van mijn man dergelijks meegemaakt, als niet zo gelovige.

    Tuurlijk zal er wel weer een passende verklaring voor worden gezocht, eigenlijk net als de vele vragen die de bijbel oproept.

    Denk dan ook dat je het niet mag afdoen met (het bestaat niet)

    13 jarige willen ook serieus genomen worden, dus ik zou het zeker bespreekbaar

    houden.

    Vaak vinden zij zelf een oplossing waarvan volwassen beduust zijn.

    ik wens je dan ook veel wijsheid toe, maar bovenal een luisterend oor.

    groetjes Gré

  • Peggy

    Gré schreef:

    >

    > Hallo Theo,

    >

    > Toeval??

    > gisteravond had ik het met mijn schoondochter over jou

    > onderwerp,

    > en zij ging er ook van uit dat er geen geesten bestaan,

    > alleen heeft zij nooit

    > echt iets dierbaars verloren.

    > Ik heb er dan ook moeite mee om dezelfde uitspraak te doen.

    > Hoe moet ik dan verklaren dat mijn zeer blijmoedige

    > christelijke vader enige dagen na de dood van mijn moeder

    > haar in de kamer zag staan, en hij er van overtuigt was dat

    > het haar geest was.( hij was wakker)

    >

    > Hij was er heel erg blij mee, en kon jaren later nog kracht

    > putten uit het gevoel van dat ene moment in zijn grote gemis.

    > (dat het goed was)

    > Dan zul je mij niet horen zeggen, je ziet hersenschimmen.

    Mij dus ook niet als je mijn bericht goed hebt geezen.

    > Ook ik heb kort na de dood van mijn man dergelijks

    > meegemaakt, als niet zo gelovige.

    > Tuurlijk zal er wel weer een passende verklaring voor worden

    > gezocht, eigenlijk net als de vele vragen die de bijbel

    > oproept.

    >

    > Denk dan ook dat je het niet mag afdoen met (het bestaat

    > niet)

    Doe ik beslist ook niet.

    > 13 jarige willen ook serieus genomen worden,

    DAT is heel juist en doe ik uit alle kracht.

    dus ik zou het

    > zeker bespreekbaar

    > houden.

    Ben ik ook van plan.

    > Vaak vinden zij zelf een oplossing waarvan volwassen beduust

    > zijn.

    Ja maar NU, en overigens zijn het angstwekkende zaken wat ze beleven en geen mooie zoals jij beschreef.

    >

    > ik wens je dan ook veel wijsheid toe,

    Zeer veel dank.

    >maar bovenal een

    > luisterend oor.

    DAT heb ik naar beste kunnen.

    >

    > groetjes Gré

    Ook groetjes theo

  • Bep

    Hallo Theo

    Een tijd geleden heb ik dit hier geplaatst omdat er soms dingen hier gebeuren waar ik geen verklaring voor heb. Dit zijn er maar een paar, vorig jaar pasen is mijn schoonmoeder ook overleden en toen ik thuis kwam, ik was een paar dagen naar mijn zoon en wist niet dat ze gestorven was, hing de foto van mijn overleden zoon en kleindochter helemaal scheef aan de muur. Ik blijf zeggen, toeval bestaat niet en dat doden niet stil zijn.

    —————————————————————————

    Vandaag zou ik 37 jaar getrouwd geweest zijn, mijn man is al jaren geleden overleden. Die laatste nacht vergeet ik nooit. We moesten even van de kamer af, want hij moest gekeerd worden. Niemand was erbij toen hij heen ging, maar ik heb het gevoel dat hij nu wel bij mij is. Mijn kleinzoon werd geboren en was ernstig ziek. Ze gingen even met hem naar boven om hem zuurstof toe te dienen. Hij ging naar zijn opa. Niemand was erbij toen hij stierf…maar soms denk ik…ben jij dat Jelle, als het beertje naast zijn foto zomaar omvalt? Anderhalf jaar later stierf mijn kleindochter van anderhalf jaar en ook daar was ik niet bij…ze was naar haar opa en neefje gegaan…maar vaak denk ik, ben jij dat Savannah als haar foto weer eens omvalt. Weer een jaar later stierf mijn zoon, de papa van Savannah en ook daar was niemand bij. Helemaal alleen en verdrietig stierf hij…hij ging naar zijn vader, zijn oma, zijn neefje, maar het belangrijkste, zijn dochter. Maar vaak, heel erg vaak denk ik…Hans, ben jij dat als ik zijn sigaretten ruik en zijn aftershave, of de wind langs mijn wang voelt blazen als ik in bed lig. En toen ik ziek was, hard ziek en zijn stem hoorde, het komt wel goed moedertje het komt wel goed. Mijn moeder ging ze voor om de kleintjes op te vangen en mijn zoon boven wegwijs te maken. ze stierf immers 14 dagen voor mijn kleinzoon…………. Nee inderdaad, doden zijn niet stil.

    ———————————————————————————————

    Die meisjes zijn echt niet de enige die dat meemaken, ik heb het ook, laatst rook ik weer de eau de cologne van mijn moeder, ik geloof ook in een God, niet in Demonen maar ik geloof ook dat er meer is tussen hemel en aarde.

    Warme groet van Bep

  • Gré

    Bep heel veel sterkte!

    dat er nog nog maar vaak lieve tekenen van jou dierbaren zullen zijn.

    meer kan ik jou niet aanreiken, hoe graag ik het ook wil.

    Gré

  • anke

    lastig.

    ik twijfel ook een beetje als ik eerlijk ben of je op de juiste plek bent.

    waar ik een klein beetje moeite mee heb ( maar ik begrijp dat dit voor jou een grote praktische redenen heeft ), is dat je ze een belofte afdwingt of er niet met andere over te spreken. Een tam tam om het zomaar te zeggen gaat heel snel , hoe heb je dat dan anders opgelost?

    Het is voor deze dertien jarige best belangrijk als hier lucht aan kunnen geven .

    ( houden ze zich bezig met glaasje draaien ? )

    Met klem niet doen. ( ze halen zich dingen op de hals die ze niet kunnen overzien)

    Wat kan werken , als het zich echt veel angst in boezemt , ze meegeven dat ze kunnen zeggen als ze weer dat vriendinnetje horen en ze willen het niet dat ze weg moet gaan, het klinkt wat zweverig , daarom vind ik het hier ook niet passen, of uitleg geven wat er haar is gebeurd.

    kan ook nog eens werken.

    verder zou je de ruimtes kunnen reinigen met witte salie.

    .

    Het is een vrij spirituele benadering en waarschijnlijk staat dat pal tegenover je geloof.

    Ik heb op jonge leeftijd met dit soort dingen zelf te maken gehad en weet hoe lastig en angstig het kan zijn.( ben nu bijna veertig}

    groetjes van anke

  • Peggy

    Dank je wel voor de reactie.

    theo

  • Peggy

    Bedankt voor je reactie.

    anke schreef:

    >

    > lastig.

    > ik twijfel ook een beetje als ik eerlijk ben of je op de

    > juiste plek bent.

    Tsja, het gaat wel over rouwverwerking en ik heb deze plek gevonden om mijn vragen te stellen.

    Heb je nog andere suggetsies?

    > waar ik een klein beetje moeite mee heb ( maar ik begrijp dat

    > dit voor jou een grote praktische redenen heeft ), is dat je

    > ze een belofte afdwingt of er niet met andere over te

    > spreken. Een tam tam om het zomaar te zeggen gaat heel snel ,

    > hoe heb je dat dan anders opgelost?

    Je laatste zinnetje snap ik niet.

    Ze mochten er thuis wel over praten met hun ouders maar NIET onder leeftijdsgenoten omdat ik het verschijnsel van olievlekken en massa psychose ken.

    > Het is voor deze dertien jarige best belangrijk als hier

    > lucht aan kunnen geven .

    Doen ze dus ook , bij mij !

    > ( houden ze zich bezig met glaasje draaien ? )

    Neen.

    > Met klem niet doen. ( ze halen zich dingen op de hals die ze

    > niet kunnen overzien)

    Volkomen mee eens !

    > Wat kan werken , als het zich echt veel angst in boezemt , ze

    > meegeven dat ze kunnen zeggen als ze weer dat vriendinnetje

    > horen en ze willen het niet dat ze weg moet gaan, het klinkt

    > wat zweverig , daarom vind ik het hier ook niet passen, of

    > uitleg geven wat er haar is gebeurd.

    > kan ook nog eens werken.

    Daar zal ik eens ernstig over na denken. Dank.

    > verder zou je de ruimtes kunnen reinigen met witte salie.

    > .

    > Het is een vrij spirituele benadering en waarschijnlijk staat

    > dat pal tegenover je geloof.

    Niet zozeer tegen mijn geloof maar meer tegen mijn aversie tegen dit soort hocus pocus, sorry.

    > Ik heb op jonge leeftijd met dit soort dingen zelf te maken

    > gehad en weet hoe lastig en angstig het kan zijn.( ben nu

    > bijna veertig}

    > groetjes van anke

    Nogmaals bedankt voor je reactie.

    theo

  • anke

    Suggesties ja ik denk het wel, maar ik wil je eigenlijk wel een vraag stellen.

    Wat denkt je dat deze dertienjarige nu ervaren.

    Denk je dat het fantasie is of denk je dat ze daadwerkelijk wat horen/ waarnemen.

    Ik vind het fijn te lezen dat deze dames wel bij hun ouders terecht kunnen, maar ben ook benieuwd wat voor beroep je uitoefent.

    Ik vraag me ook af hoe je dat dan ziet massapshychose en olievlekken.

    Komt dat door de doelgroep waarmee je werkt?

    Ik geloof wel in hocus spocus verhalen maar heb geen er problemen mee dat er mensen zijn die daar anders over denken.

    Ik wil je best een forum doormailen waar je naar alle waarschijnlijkheid een gerichter antwoordt zult krijgen.

    ( maar dat is wel een hocus pocus forum :-) , )

    groetjes anke

  • Peggy

    anke schreef:

    >

    > Suggesties ja ik denk het wel, maar ik wil je eigenlijk wel

    > een vraag stellen.

    > Wat denkt je dat deze dertienjarige nu ervaren.

    > Denk je dat het fantasie is of denk je dat ze daadwerkelijk

    > wat horen/ waarnemen.

    Dat is dubbel: Mijn visie: Ze ervaren het werkelijk zo, geen fantasie, daarentegen zit het wel tussen hun eigen oren ( is geen veroordeling maar voor mij een feit) maar dat zeg ik hun niet want dan verlies ik hun vertrouwen.

    En ik weet ook zeker dat ze het voor zichzelf zeker weten dat het echt is.

    Ik heb er wel meer mee te maken gehad maar nog nooit bij zulke jonge kinderen die mede door hun jeugdige leeftijd zo kwetsbaar zijn.

    Kunt u mij nog wat volgen?

    > Ik vind het fijn te lezen dat deze dames wel bij hun ouders

    > terecht kunnen,

    Maar dat durven ze eigenlijk niet zo goed want de ouders zeggen doorgaans: Flauwekul, ga aan je werk.

    Ze vinden bij mij een luisterend oor en ik neem hen serieus.

    maar ben ook benieuwd wat voor beroep je

    > uitoefent.

    Zeg ik hier niet, om te voorkomen dat er een link zou kunnen worden gelegd, –toeval bestaat niet ??!!

    Wil

    > Ik vraag me ook af hoe je dat dan ziet massapshychose en

    > olievlekken.

    > Komt dat door de doelgroep waarmee je werkt?

    Komt overal voor maar vooral bij kinderen en labiele volwassenen.

    > Ik geloof wel in hocus spocus verhalen maar heb geen er

    > problemen mee dat er mensen zijn die daar anders over denken.

    Gelukkig.

    > Ik wil je best een forum doormailen waar je naar alle

    > waarschijnlijkheid een gerichter antwoordt zult krijgen.

    > ( maar dat is wel een hocus pocus forum :-) , )

    Is niks voor mij.

    > groetjes anke

    Alweer bedankt