rouw in andere culturen.

  • anke

    Wanneer kinderen en jongeren te maken krijgen met een uitvaart van iemand met een andere religieuze of culturele achtergrond is het van belang hen zo goed mogelijk te informeren. Bijvoorbeeld wanneer het kind of de jongere geen religieuze opvoeding heeft gehad en hij moet naar een joodse of katholieke uitvaart of naar een dienst in de gereformeerde kerk, wanneer het Marokkaanse klasgenootje sterft of wanneer de Hindoestaanse vader van een vriendje overlijdt. Op dat moment kun je kinderen en jongeren pas goed informeren wanneer je zelf de achtergronden weet van de religieuze of culturele rituelen. Maar vaak is er sprake van verschillen binnen een religie of cultuur. Of men houdt zich niet aan alle traditionele voorschriften maar wordt de traditie geïntegreerd met moderne westerse opvattingen.

    Ook wanneer je goed geïnformeerd bent over de gewoontes en culturele achtergronden kun je beter navragen hoe het afscheid precies zal verlopen. Anders kom je toch voor verrassingen te staan. Bij sommige culturen zijn klaagvrouwen aanwezig die het afscheid een dramatisch effect geven waar kinderen van kunnen schrikken. Weer andere culturen maken er een soort feest van waar gezongen en gedanst wordt. Bij sommigen staat eten centraal en wordt ook voedsel meegegeven aan de doden.We geven een paar, veel voorkomende, rituelen geven we weer. Voor uitgebreidere informatie verwijzen we naar de boeken in de boekenlijst die ook op deze site te vinden is.

    Joodse uitvaarten

    Joodse uitvaarten vinden zo mogelijk binnen 36 uur na het overlijden plaats. De dode wordt begraven een kist van ongeschaafde en onbewerkte vurehouten planken. In de kist gaat wat aarde uit Israël mee. Meestal ontbreken de bloemen. Op weg naar het graf houdt de stoet driemaal halt om te laten zien dat er geen haast is. Nadat de kist in het graf is gezonken, maken de nabestaanden een scheur in hun kleren als teken van rouw. Na de uitvaart volgen voor de direct nabestaanden zeven dagen rouw, het sjiwwe zitten. Men blijft thuis, de mannen scheren zich niet en men wordt verzorgd door anderen die bijvoorbeeld eten komen brengen.

    Hindoestaande uitvaarten

    Hindoestanen kiezen vrijwel altijd voor een crematie omdat dat voor het lichaam de snelste manier is om terug te keren tot de bron. Meestal worden hindoestaanse afscheidsdiensten in het crematorium aan het einde van de dag gepland omdat het er wat anders aan toe gaat dan men gewend is bij andere plechtigheden. Naast allerlei andere emoties krijgt ook vreugde een plek omdat de crematie de bevrijding van de ziel betekent. De dienst wordt geleid door de pandit, de hindoestaanse geestelijke die mantra's en gebeden opzegt, wierook brandt en rijstballetjes offert. De kist met de overledene is open. De zonen staan aan het hoofdeinde, de oudste zoon is kaalgeschoren. De stoet aanwezigen loopt langs de kist en legt er bloemen of bloemblaadjes in. Enkele mannelijke familieleden gaan mee naar de oven om de verbranding mee te maken. Op de dertiende dag eindigt de eerste rouw met een plechtigheid.

    Surinaamse creolen

    Bij de Surinaamse creolen neemt de lijkbewassing een belangrijke plek in. In besloten kring worden reinigings- en zuiveringsrituelen uitgevoerd. Er wordt gezongen, gedanst en gebeden en de dode wordt gebalsemd. Na drie dagen komt iedereen bijeen voor het rouwbeklag waarbij gedanst, gezongen, gegeten en gebeden wordt. Na de begrafenis is er weer rouwbeklag en na veertig dagen opnieuw. Bij deze ‘banjapree’ gaat het er feestelijk aan toe omdat de rouwperiode afgesloten wordt.

    Moslims

    Bij het overlijden van Moslims krijgt men te maken met vele rituele voorschriften. Reinheid neemt daarbij een belangrijke plaats in. Na het overlijden volgen rituele wassingen die alleen uitgevoerd mogen worden door mensen die alle voorschriften kennen. Mannen worden door mannen, vrouwen door vrouwen verzorgd. De dode wordt in een laken of in witte doeken gehuld en besprenkeld met reukwater. Moslims worden vaak in het land van herkomst begraven of op een islamitische begraafplaats in Nederland. Volgens voorschrift moet dit binnen 24 uur gebeuren. De Nederlandse wet kent echter een termijn van 36 uur, alhoewel hier ontheffing op verleend kan worden. Het lichaam wordt in een linnen doek, zonder kist, begraven, op de rechterzij, met het gezicht naar het zuid-oosten, richting Mekka. Boven het hoofd wordt met plankjes een afdakje gemaakt zodat het hoofd niet direct met aarde bedekt wordt. Veel moslims maken geen bezwaar tegen een kist maar kiezen dan liefst een hogere zodat de dode op de rechterzij kan liggen. Na de begrafenis volgt een rouwperiode van veertig dagen die feestelijk afgesloten wordt.

    Christelijke godsdiensten

    Bij katholieken is het afscheid vormgegeven in een requimmis waarbij wijwater en wierook een belangrijke rol spelen bij de absoute. Men collecteert, ten behoeve van de kerk of om missen op te dragen aan de overledene. De avond voor de uitvaart houdt men meestal een avondwake. Tijdens de dienst wordt een gedachtenisprentje uitgedeeld met een afscheidstekst of een tekst ter overweging. Bloemen zijn meestal in overdaad aanwezig. Bij protestanten is de uitvaartdienst veel soberder en traditioneel horen er ook geen bloemen bij. Dit is overigens bij veel gemeentes sterk aan het veranderen.

    De rol van voedsel

    Sommige culturen hebben in hun rituelen nadrukkelijk voedsel opgenomen. Zoals de hindoestanen maar ook zigeuners. Zigeuners leggen op de graven eten, drinken of sigaretten neer. Hoewel dat voor de dode bestemd is, mag iedereen die het graf bezoekt er ook van nemen. Ook krijgt de dode in de kist allerlei zaken mee voor de laatste reis zoals geld en sieraden. Ook Chinese bevolkingsgroepen kennen dergelijke tradities.

    Bij Nederlandse bevolkingsgroepen is een koffietafel of koffie met cake gebruikelijk.

    groetjes van Anke .

    Ik vond dit stuk best wel even interessant om te lezen.

  • Gré

    hallo anke,

    nou en of, is deze religiegewoonte heel belangrijk in onze multiculturele samenleving.

    zelfs ik was nog lang niet van al deze rituelen op de hoogte.

    t,heeft me zelfs zeer nieuwsgierig gemaakt, en ga dan de betreffende sites bezoeken.

    bedankt!

    Gré

  • anke

    Ik ook niet van alles ,

    behalve de joodse ( een deel van mijn famillie is Joods)

    en de surinaams hindoestaanse rite.

    het roept bij mij ook wel een vraag op.

    Zullen er in de verschillende culturen, doordat mensen de rouw anders aanvangen beginnen , de rouwprocessen dan ook verschillen tussen de werelddelen?

    dank voor je reactie Gre.

    anke x

  • Gré

    hallo Anke,

    heb interessante websites gevonden, maar wat zijn er binnen één en hetzelfde volk

    nog veel verschillen in de begrafenis ceremonie.

    haha dacht ik het even langs telopen, maar ,t is een volledige studie.

    dat wordt dus wel eerst vragen aan de rouwende fam van uit welke gedachte zij gaan begraven/cremeren.

    maar, dat moet kunnen, en ook zonder een godsdienstig denken is er gelukkig steeds meer ruimte voor verschillende handelingen/wensen.

    ik denk dan ook dat het vragen van hoe en wat al aangeeft dat er met respect aan de overledene word gedacht.

    groetjes Gré

  • sarjanny

    Hai meis;

    Wat een verrijking vind ik het om deze vormen van uitvaarten en rouwbelevingen te lezen. En daar zullen binnen die culturen ook weer verschillen zijn van invulling . Dat is weer persoonlijk hé…..

    Het is verder ook maar net waar je wiegje heeft gestaan , hoe ben je opgegroeid en waar voel je je goed en vertouwd mee.

    Dank je wel dat je het hier plaatste.

    lieve groet van mij;

    Sarjanny

  • anke

    xxx

    Dank je Sarjanny,

    Tot Gauw.

    liefs anke

  • anke

    He Gre.

    Ga ook eens mijn blik verbreden ,

    heel bijzonder voor ons was een joodse begravenis van een vriend die zich als lid van de pinkstergemeente bekeerd had tot het joodse geloof. Hij heeft toen ook toestemming gekregen om naar de rite van het joodse geloof begraven te worden.

    Dat schijnt best bijzonder te zijn heb ik me laten vertellen.

    Groetjes Anke