processen

  • anke

    Lieve allemaal

    Mam en Pap,

    Sepember 2004 en mei 2005

    Dit zijn de jaren geweest met een ommekeer in mijn leventje.

    Ik moet zonder jullie.

    Mijn verdriet om jullie overheerst niet meer mijn dagelijkse leven.

    Er gaan zelfs dagen voorbij , waarop ik even niet aan jullie denk.

    Ik denk dat dit ook een natuurlijk proces is en dat dit dan toch echt heet , een plekje geven.

    Ik was daarom ook zo verrast dat er dergelijke patronen , van niet slapen , weer verdrietige momenten , volle gedachten mij overvielen.

    Jullie zijn weer aanwezig.

    Ik wil jullie echter wat vertellen.

    Mam je deed me schrikken, ik kan me voorstellen dat het voor ieder hier heel raar overkomt.

    Een paar keer , terugkerend , maakte ik dit mee.

    Ik dreig in slaap te vallen en ineens is daar z on raar gevoel,

    ik voel hoe je sterft, het is eng , ik vind het niet fijn , ik wil niet meer slapen.

    ik schrijf het maar even op , ik vind het zelf een beetje raar, onwerkelijk, niet te benoemen , maar dat gevoel is daar.

    Het houdt me wakker.

    Ik deel dit niet met zoveeel mensen , maar wel het plekje waar ik me thuis voel,

    hier. Ik heb de laatste tijd steeds minder de behoefte te prikken , ik heb me echter voorgenomen nog , na zovele pogingen geen afscheid te nemen van hier.

    Echter te schrijven naar behoefte .

    Terug naar mam.

    Ik heb dit gevoel laten bezinken , proberen niet verstandelijk te benoemen , want dat lukt me niet.

    En ineens op een ochtend sta ik op , met een ongelooflijk warm gevoel,

    ineens snap ik de intentie van dit gevoel. Mam je was bang voor de dood , in het begin ik weet het nog goed was je helemaal in paniek.

    Er vaart rust in mijn gedachten opnieuw , je hebt me laten voelen ? / zien dat je uiteindelijk rustig bent heen gegaan.

    Ik kan weer verder . Het was misschien nog wel die onbewuste ergens verscholen vraag.

    Pap je verschijnt momenteel veel in mijn dromen , wat ik zie?

    Je glimlacht daar vanuit boven , alleen maar glimlachen.

    Nee we komen niet meer terug op hoe we het anders hadden kunnen doen, die glimlach zegt me genoeg.

    Al die stukjes dragen bij tot waar ik nu ben.

    Ja en soms als die gevoelens van verdriet toch weer even heel heftig zijn,dan lukt het me makkelijker om daar te positieve dingen tegenover te zetten.

    Voorbeelden ja genoeg , ik denk dat het eerder warme herinneringen aan het worden zijn.

    2004 mijn sem krijgt zijn laatste kadootje van opa en oma .

    een fiets.

    Nu krijgt dat veel meer waarde , sem heeft leren fietsen op dat fietsje , een mooier moment van de dag kon ik me niet wensen.

    De orchidee komt opnieuw in bloei, negen juli onze trouwdag , kregen wij hem van mijn ouders. Ook een dag met een klein randje , want mam hier is het begonnen maar niet geeindigd .De orchidee.

    Pizza bakken in de keuken , verse mam , ja want daar hield je zo van,op de achtergrond klinkt daar pachabel. Een nr gedraaid op mijn vaders begrafenis.

    Huilend pizza bakken ach is weer eens wat nieuws.

    Nee we komen er wel .

    liefs anke

  • Marry M

    Lieve Anke,

    Behoorlijk heftig je verhaal, en je gevoel en ervaring is ook niet verstandelijk te benoemen, maar ook niet alles hoeft te verklaren te zijn. Laat het maar over je heen komen en gebeuren, het zal je helpen in je verwerking daar ben ik van overtuigd.

    Je komt er wel!!

    Dikke knuf

    Marry

  • anke

    hee lieve Marry

    Nee niet alles is verstandelijk te benoemen, ik geloof dat ik daar een tijdje geleden maar weer eens mee opgehouden bent.

    Daardoor kom je weer dichterbij je gevoel te staan, als je begrijpt wat ik bedoel.

    Ja het was een rare ervaring ( het lijkt wel of je even buiten je lichaam treedt) maar het zorgt ervoor dat je ervaart dat degene die je mist toch heel dichtbij kan zijn.

    Ondanks dat ze niet grijpbaar zijn.

    Ja ik kom er wel en eigenlijk gaat t ook heel goed aan deze kant, maar af en toe ineens dan is het er weer maar het zorgt er wel dat je de stukjes periodes goed af kan sluiten.

    Ook de meest heftige. Het is een geleidelijk proces vind ik.

    liefs anke

  • yvon

    Hoi Ank,

    Ik hoorde dit, maar luisterde niet goed……Nu lezend toch heel mooi:

    Tijd heelt

    Niet gegokt

    En toch verloren

    En ineens is alles kwijt

    Ooit wordt het vroeger

    Want ze zeggen dat ´t slijt

    Je hebt geknokt

    Als nooit tevoren

    En in een oogwenk van de tijd

    Was je verslagen

    Maar ze zeggen dat het slijt

    En voelt als pas

    Of het gister was

    Maar dat kan niet

    Want ze zeggen dat ´t slijt

    Tijd heelt alle wonden niet

    Tijd heelt alle wonden niet

    Het scheelt misschien in tranen

    En wat een ander aan je ziet

    Maar tijd heelt alle wonden niet

    Je gaat naar buiten

    En vult de dagen

    Vol afwezigheid

    Maar je wacht af

    Want ze zeggen dat het slijt

    En het wordt stiller

    Steeds minder vragen

    Niet door onverschilligheid

    Zou het kloppen

    Als ze zeggen dat het slijt

    En voelt als pas

    Of het gister was

    Maar dat kan niet

    Want ze zeggen dat ´t slijt

    Tijd heelt alle wonden niet

    Tijd heelt alle wonden niet

    Het scheelt misschien in tranen

    En wat een ander aan je ziet

    Maar tijd heelt alle wonden niet

    Verliezen wordt verloren

    En pas echt verleden tijd

    Als verleden is

    Dat je niet meer lijdt

    Tijd heelt alle wonden niet

    Tijd heelt alle wonden niet

    Het scheelt misschien in tranen

    En wat een ander aan je ziet

    Maar tijd heelt alle wonden niet

    www.veldhuisenkemper.nl

  • anke

    Prachtig Von

    Gisteren voorgedragen?

    Ik had het waarschijnlijk niet droog gehouden.

    Bizar vind ik het soms hoe ineens toch bepaalde dingen weer boven komen ?

    Vannacht hoorde ik de telefoon in mijn droom , ik werd er wel wakker van, met een heel angstig gevoel.

    Telefoontjes in de nacht zijn niet al te best.

    Ik moest goed luisteren of hij nog ging en nee dat was niet het geval . Toch slaap je niet rustig , ik zag mijn moeder weer voor me , zwabberend op haar benen, dat deed ze ook altijd , want mijn mams had last van een chronische bloed armoede.

    Iemand kwam me vertellen dat ze een hersenbloeding had gehad.

    Bizar maar misschien toch nog diepliggende dingen.

    ach tsja

    ik laat het me maar gewoon gebeuren.

    ja en die tranen niet veel meer , maar soms heel plots nog even.

    Altijd verbonden aan herinneringen en ik denk dat dat me een bepaald warm gevoel geeft.

    liefs anke

  • wilma

    Lieve Anke,

    pppfftt met kippenvel en tranen in mijn ogen, lees ik dit stukje van jou…………….zo mooi……………………..pppfftt

    Lieverd, lieverd, heb ff geen woorden, maar doden zijn niet stil……………………maar ik nu even wel………………..pfftt heftig zeg, het doet met mij ook een heleboel……………ik voel als het ware je verdriet en je blijdschap………………op deze tekens…………………maar het is zo moeilijk het zijn 2 emoties zo tegenstrijdig……………..

    Prachtig………………

    Liefs van mij wilma

  • anke

    lieve wilma

    Ja het gevoel op dat moment was zeer enerverend en beangstigend , maar het heeft er wel toe geleid , dat ik beter kan accepteren dat ze is heen gegaan.

    Dat ze uiteindelijk zich er bij neergelegd heeft, waarschijnlijk kon ze ook niet anders.

    Ze heeft haar rust gevonden en ik daardoor ook steeds meer.

    Misschien durf ik zelfs te zeggen , dat er mss ook mooie kanten aan een sterven zijn.

    Neem dat het de mens van zijn lijden verlost.

    Neem mijn mams die nog alle kracht verzamelde om ons dat laatste bewuste teken van leven te laten zien.

    anke